ככר רבין: קטטת האדריכלים נמשכת

גודוביץ' ליסקי: "שתיקתך במקרה זה צורמת" * יסקי לגודוביץ': "הרשית לעצמך לפתוח את פיך הגדול"

קשה לזכור אפילו תחרות אדריכלית אחת, שהסתיימה בלי סקנדל, מפח נפש והתקוטטות בין אדריכלים, וחבל שהקטע הזה לא נחסך מאיתנו כשמדובר בככר רבין.

לא ברור אם אדריכל ישראל גודוביץ' ידע מה הוא הולך לפתוח, כאשר הכריז, בשם לשכת האדריכלים, על תחרות פומבית, רעיונית בלבד, לעיצוב ככר רבין. 200 אדריכלים מכל העולם שרטטו סקיצות, שאינן מחיבות אף אחד, ומחר (ב'), בוינה שבאוסטריה, יחולקו הפרסים לאדריכלים הזוכים.

המהלך של גודוביץ' לא מצא חן בעיני שני אדריכלים בכירים. דני קייזר, מהנדס העיר, לא אהב את היוזמה של קודמו בתפקיד. זה נפל בדיוק על הרעיונות להקים מגרש חניה מתחת לככר ולמסחר אותה, נגרר לויכוח ציבורי ולדיון לוהט בכנסת, ובאוויר הורגש חשש: אם כבר הורסים את הככר, אולי מישהו ישתגע ויחשוב, שבהזדמנות זו אפשר להשתמש בהצעה של הזוכה בתחרות של לשכת האדריכלים..

המתנגד השני הוא אדריכל אברהם יסקי. עמדת יסקי: מכיוון שאדריכל שמעון פובזנר ז"ל והוא זכו בתחרות לעיצוב הככר, יש כאן קריאת תיגר על זכויות היוצרים שלו. למעשה, לשני החששות אין יסוד. הסיבה פשוטה: לככר מלכי ישראל אין תב"ע, ומי שרוצה לעשות בה משהו צריך להתחיל עם תב"ע אל מסלול הייסורים.

בניגוד לגודוביץ' מלשכת האדריכלים, יסקי וקייזר הם חברי עמותת האדריכלים שפרשה וטוענת למעמד יציג. לפני כשבועיים, כשגודוביץ' התחיל להתמרק לקרת טכס הפרסים של תחרות לשכת האדריכלים, הודיע קייזר בכינוס אדריכלים: עיריית תל-אביב, בשיתוף עם עמותת האדריכלים, תקיים תחרות עיצוב מחדש של ככר רבין.

להלן מכתבו של אדריכל ישראל גודוביץ לאדריכל אברהם יסקי מ-1.1.02:

לאברהם שלום, הנדון: תחרות כיכר רבין לאחרונה, הופיע פרסום לפיו עיריית תל אביב-יפו ועמותת האדריכלים עומדים לצאת בתחרות פומבית לתכנון הכיכר!

עוד זכור לי מכתבך מיום 6 במאי 2001 לגבי התחרות שהוכרזה על ידינו בו האשמת אותנו בפגיעה באתיקה וכו'.

שתיקתך כיום, כאדריכל הידוע ביושרו המקצועי וכחבר עמותת האדריכלים - אינה דרה בכפיפה אחת עם עמדתך הקודמת...

כמו כן, ידוע לך, כי לעירייה אין אפשרות לפרסם תחרות ללא תב"ע מאושרת לשטח.

לכן הכנת פרוגרמה לאתר (כפי שהוסכם בין העירייה והעמותה) - הינה בבחינת שימוש ציני בציבור האדריכלים, ע"מ לבצע בבוא העת שינויים בתב"ע ולרוקן מתוכן הליך התנגדויות, כנדרש בכל משטר דמוקרטי.

לכאורה, שתיקתך במקרה זה צורמת ביותר שאת, לאור מעורבותך המרובה בבנייה בתחומי העיר תל אביב.

בכבוד רב, אדריכל ישראל גודוביץ, יו"ר האגודה, סגן יו"ר הלשכה

להלן מכתב התשובה של אדריכל אברהם יסקי:

לכבוד אדריכל ישראל גודוביץ סגן יו"ר הלשכה סגן יו"ר האגודה מהנדס העיר ת"א לשעבר (פחות משנה) אדון גודוביץ הגדול, הנדון: מכתבך מיום 1.1.02

בתשובה למכתבך הנ"ל להלן תשובה:

כאשר דיברתי אתך בע"פ בחודש מאי 2001 ולאחר מכן, לבקשתך, שגרתי אליך מכתב בנושא זכות יוצרים לזוכה בתחרות פומבית ככר מלכי ישראל, הייתי עדיין חבר הלשכה. לאור תגובתך השחצנית (הסכמת ברוב חסדך למנות אותי לשופט בתחרות), החלטתי שמקומי איננו עוד בלשכה.

לא זו בלבד שנהגת בצורה בלתי קוליגאלית כלפי חבר אגודה שפנה אל היו"ר, אלא הרשית לעצמך לפתוח את פיך הגדול ולהשמיץ אותי בדיון בוועדת הכנסת, בטלוויזיה וכו'. והנה לפתע אתה פונה אלי "כאדריכל הידוע ביושרו" ומטיף לי מוסר כיצד אני אמור להגיב כלפי העירייה והעמותה (דבר שעשיתי אגב, ללא עצותיך).

אני מניח שכדרכך בקודש אתה כותב אלי מכתב מתחסד ופרובוקטיבי, בכדי שאענה לך ואז תוכל להמשיך ולגלגל השמצות ולנפח את האגו הפגוע שלך במקום לעסוק בענין עצמו. לפיכך, לידיעתך, מעבר למכתבי זה לא אמשיך להתייחס אליך ולפניותך.

חתום: אברהם יסקי עד כאן המכתבים. אם יורשה לח"מ להמר, איך שלא יסובבו את העניינים - יסקי יקבל את העבודה.