טבע ודין עתרה לבג"ץ נגד ההליכים המזורזים להקמת פרויקטים גדולים

טוענת: התיקון לחוק הוכנס "בדלת האחורית" והוא סותר את חוק כבוד האדם וחירותו

אדם טבע ודין (אט"ד) מבקשת מבג"ץ לבטל את התיקון לחוק התכנון והבנייה, המאפשר הליכים מזורזים לבניית פרויקטים גדולים.

בעתירה שהוגשה היום (ג') לבג"ץ, באמצעות עו"ד שירלי שלומיוקבבאי, טוענת אט"ד, כי התיקון לחוק, המאפשר לוועדה לתשתיות לאומיות לאשר הליכים מזורזים לפרויקטים גדולים, סותר את חוק כבוד האדם וחירותו ולכן יש לבטלו.

מדובר בתיקון לחוק התכנון והבנייה, אשר התקבל השנה במסגרת חוק ההסדרים במשק. לטענת אט"ד, התיקון "הוכנס לספר החוקים בדלת האחורית" של פעילות החקיקה התקינה, והוא מהווה נטע זר בחוק, ורומס זכויות יסוד מהותיות של החברה בארץ.

על-פי התיקון יכולות הרשויות להקים ועדה לתשתיות לאומיות לפרויקטים בעלי חשיבות לאומית. אט"ד טוענת, כי ועדה זו צפויה לתפקד כמערכת תכנונית נפרדת מזו הקיימת היום על-פי החוק. בין השאר, יוצאת אט"ד כנגד ההסדר המגביל באופן קיצוני את לוחות הזמנים של הכנת ההנחיות לכתיבת תסקיר ההשפעה על הסביבה ושל בדיקתן.

הגבלת לוחות הזמנים, טוענת אט"ד, מאפשרת את אישורן של תוכניות לתשתיות לאומיות בעלות השלכות רחבות היקף. וזאת, לטענתה, ללא כל תשתית נתונים עובדתית בעניין השלכותיהן על בריאות הציבור. עוד נטען כנגד האפשרות של הציבור להתנגד לתוכניות לתשתיות לאומיות, בתוך תקופת זמן קצרה של 30 יום בלבד.

לדברי אט"ד, התיקון לחוק מקנה לוועדה לתשתיות לאומיות סמכות רחבת היקף לשנות תוכניות מתאר ארציות ומחוזיות שכבר אושרו. לדבריה, עליונות זאת של הוועדה פוגעת בזכויות יסוד. (בג"ץ 4128/02).