אפרתי: על מינהל מקרקעי ישראל להעביר מרבית תחומי התכנון לידי גופים אחרים

דבריו של אפרתי נאמרו על רקע הביקורת הקשה שספג המינהל בדו"ח מבקר המדינה האחרון, שבו נקבע, שהמינהל הוציא 500 מיליון שקל בחמש שנים מבלי שהצליח לספק את מלאי הקרקעות לו התחייב

"על מינהל מקרקעי ישראל להעביר חלק ניכר מתחומי התכנון לידי גופים אחרים, ביניהם משרד השיכון והרשויות המקומיות, ולהתמקד בתכנון נושאים כגון תת-הקרקע, איים מלאכותיים וקבורה רוויה. כך אמר היום (ב') מנהל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, במהלך כנס ירושלים שערכה הקרן הקיימת לישראל.

לדברי אפרתי, עד היום עסק המינהל בתכנון בסדרי גודל מוגזמים, ועליו לחדול מכך ולעמוד בהסכם המאפשר למשרד השיכון לתכנן 300 אלף יחידות, ובמקביל להגדיל את השותפויות עם הרשויות המקומיות, שלדעתו יש להן יכולת תכנון מרובה. לדעת אפרתי, בעזרת שיתופי פעולה אלה בהיגוי ובתכנון, יש סיכוי שהתכנון יניב יותר יחידות דיור ופחות פחת.

דבריו של אפרתי נאמרו על רקע הביקורת הקשה שספג המינהל בדו"ח מבקר המדינה האחרון, שבו נקבע, שהמינהל הוציא 500 מיליון שקל בחמש שנים מבלי שהצליח לספק את מלאי הקרקעות לו התחייב. בביקורת נמתחה גם ביקורת קשה על העובדה שהחברות המנהלות לא הצדיקו את התקוות שתלו בהן.

ביקורת קשה במיוחד נמתחה על שיטת המקב"ת (מכרז קרקע בלתי מתוכננת), שלא הניבה אפילו יחידת דיור אחת. אפרתי הדגיש, שבעקבות הביקורת ישנה המינהל את יחסו אל החברות המתכננות, ובניגוד לעבר ישלם להן עבור התכנון רק בסוף תהליך העבודה. לדעתו, הדבר יהווה תמריץ לחברות לספק לשוק יותר יחידות דיור.

בנושא המקב"תים אמר אפרתי, שבניגוד לעבר, שבו התכנון היה לגבי אלפי יחידות, עתה יתמקד המינהל במסירת מתחמים שבהם ניתן לתכנן עד 500 יחידות דיור.

לדעת אפרתי, למרות כל המאמצים לא ניתן להשלים תכנון של תוכניות בפרק זמן הקצר מחמש עד עשר שנים. לדבריו, מי שרוצה לבנות בעוד עשר שנים, כדאי שיחל לתכנן כבר היום. יחד עם זאת, אמר אפרתי, שלדעתו הליכי התכנון בארץ נמשכים זמן רב מדי, בעיקר בשל ויכוחים בין הרשויות בנושא גבולות שיפוט.