חוק הדיור הציבורי התכוון לרכישה פשוטה

טענות ביום עיון: החברות מקשות במכוון על רכישת הדיור הציבורי

החברות המשכנות, בהדרכת משרד השיכון, מוכרות את דירות הדיור הציבורי כמי שקפאן שד. הן אינן מכירות בזכותם של הדיירים לרכוש את הדירות, והנהלים שנקבעו רק מקשים על הרכישה.

טענות אלה עמדו במרכזו של יום עיון שערכה עמותת ידיד, לסיוע הדדי וקידום פעולות חברותיות וקהילתיות. בין המשתתפים משפטנים ממכללת רמת גן, ומשפטנים פרטיים העוסקים בתחום החברתי, משפטנים המשמשים כיועצים משפטיים של אירגונים לשינוי חברתי.

בין הסיבות המונעות מהדיירים לרכוש את הדירות: חובות עבר מוקפאים המהווים מחסום לרכישת הדירה; הכלל לפיו הפסקת רצף מגורים בדיור הציבורי מבטלת את זכות הקניה; חוסר מתן אפשרות לרכישת דירה לבעלי זכות כלשהי במקרקעין; הכלל לפיו מי שמתגורר בדירות מאוחדות בקומות נפרדות חייב להחזיר דירה אחת; הדרישה לשלם את מלוא שוייון של זכויות בנייה מעבר ל-30% משטח הדירה ומעל 40 מ"ר. עוד נטען, שדמי רישום או דמי טיפול נגבים מדיירים בחוסר סמכות ובחוסר סבירות.

במהלך יום העיון טענו הדוברים, שקיים צמצום הולך וגדל בזכויות הדיירים, שמטרתו לגרום לכך שבידי החברות המשכנות יישארו כמה שיותר דירות דיור ציבורי. לטענתם, החברות מעמידות מול הדיירים סוללות של פקידים ועורכי דין, זאת בשעה שמטרת החוק היא לאפשר רכישה פשוטה ככל האפשר.

בתשובה אמר סמנכ"ל בכיר לתכנון ותיאום במשרד השיכון, חיים פיאלקוב, שמשרד השיכון והחברות המשכנות אינם יכולים לסייע לדיירים לשלם את חובותיהם באמצעות המשכנתא, בשל כללי הבנקאות. באשר לחוסר השקיפות אמר פיאלקוב, שלפני זמן קצר התקבלה במשרד השיכון החלטה, המחייבת את החברות למסור לדיירים כל אינפורמציה. ח"כ רן כהן, מיוזמי חוק הדיור הציבורי אמר, שהאירגונים השונים יאבקו על מנת שהליכי המכירה יתבצעו במקביל למשא ומתן על סגירת חובות העבר.

טענות קשות הועלו גם כנגד התוכנית הכלכלית החדשה, המקטינה את שכר הדירה המשולם לזכאים מ-1,180 שקל לחודש ל-600 שקל לחודש בלבד. ההחלטה לגבי מתן סיוע בשכר דירה, כך נטען, אינה קבועה בחקיקה או בתקנות והיא מעוגנת בהחלטות פנימיות של משרד השיכון, אשר לא תמיד ברור מה כלול בהן. קשה מאוד לקבל את המידע לגבי סכום הסיוע לו זכאית משפחה, ופקידי הבנקים למשכנתאות אינם מודעים לאופי הזכאויות השונות.

חברי עמותת ידיד התלוננו על כך, שמשרד השיכון מעסיק חוקרים פרטיים במטרה לבדוק את הפונים, כאשר לא ברור האם קיים בסיס חוקי להעסקתם.

כאשר הזכאים מקבלים הודעה על שלילת זכאותם, לא ניתנתת להם אפשרות להתגונן והם רשאים לערער רק לאחר שהתקבלה.