שרנסקי: על הממשלה להחליט על דרישת השיפוי של ועדות התכנון

דרישת השיפוי נובעת מחשש הוועדות מפני תביעות פיצויים, על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה

שר השיכון, נתן שרנסקי, יבקש מהממשלה להחליט האם להיענות לדרישת הוועדה המחוזית מרכז לתת לה כתב שיפוי, כתנאי להפקדת תוכניות בנייה. דרישת השיפוי נובעת מחשש הוועדות מפני תביעות פיצויים, על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.

בקשת שרנסקי באה בעקבות דרישת הוועדה המקומית שורקות והוועדה המחוזית מרכז, לקבל מהמינהל וממשרד השיכון כתבי שיפוי בסכומים גבוהים בעבור הפקדת תוכנית יבנה.

הסיבה לבקשה היא תביעה בסך מיליונים שהוגשה לוועדת הערר של הוועדה המחוזית מרכז נגד הוועדה המקומית שורקות, על ידי חברי האגודה לפיתוח אדמות ציוני בולגריה, המבקשים להקים את הישוב אירוס בסמוך לנס ציונה. האגודה מיוצגת על ידי עו"ד רפאל צ'קרוב ועו"ד נעמי וייל.

לטענת חברי האגודה, היישוב אושר לראשונה בוועדה ב-1983, אך האישור הסופי התקבל רק ב-1999. לטענת האגודה, השיהוי הרב בו נקטה הוועדה גרם לחבריה לנזק כספי רב, אותו הם תובעים כפיצוי. באם ועדת הערר תחליט להעביר את ההחלטה לשמאי מכריע, הרי שהוועדה המקומית צפויה לשלם לחברי האגודה סכומים גבוהים מאוד.

לטענת משרד השיכון, באם משרד הפנים לא יסיר את תביעת השיפוי של הוועדה המחוזית מרכז, היא עלולה להפוך לתנאי קבוע בהפקדת כל תוכנית, כאשר מוסדות התכנון יסירו את האחריות לתשלום פיצויים על פי החוק, ויטילו אותה על מגיש התוכנית.

לדעת משרד השיכון, המתנגד לדרישת הוועדה המחוזית מרכז, על מוסדות התכנון מוטלת האחריות לשקול את מכלול השיקולים בעת הדיון על תוכנית כלשהי, ובין השאר לשקול את האפשרות שיידרשו לשלם פיצויים. לטענת משרד השיכון, כספי היטלי ההשבחה נועדו להוות מקור לתשלום פיצויים, ולכן אין לדרוש כספים אלה מהמינהל או ממשרד השיכון.