מתכנן מחוז המרכז: התמ"מ מאזנת בין צרכי ציבור ואינטרסים כלכליים

"משך זמן הליכי אישור תוכניות נוגד את החוק"

מתכנן מחוז המרכז במשרד הפנים, אדר' דורון דרוקמן, סבור, כי משך זמן הליכי אישור תוכניות הנו מעבר לסביר, ואף נוגד את החוק. כמו כן, קיים מתח, הנובע מהתנגשות בין שתי תפיסות עולם תכנוניות בסיסיות: תכנון לפי רצון השוק, לעומת תכנון במענה למכלול צרכים.

דרוקמן אמר את הדברים במפגש תקופתי של פורום ראשי המועצות האיזוריות במחוז המרכז. הפורום כולל את 13 ראשי המועצות האיזוריות במחוז, ובראשו עומד ראש המועצה האיזורית גזר, פטר וייס.

"לא אחת, ההצדקה היחידה המוצגת בפני ביחס לתוכנית היא קיומם של משקיעים רציניים התומכים בתוכנית, ומחכים בקוצר רוח לאישורה", אומר דרוקמן.

בדברו בפני הפורום, פרס דרוקמן את השקפת עולמו, לפיה למרות החשיבות והצורך בהנעת המערכת הכלכלית ובפוטנציאל של ענף הנדל"ן לשינוי המבוקש, על התכנון להבטיח מענה למכלול צרכים פרטיים וציבוריים.

"אף יזם לא יציע הקמת פארק בשטח אלפי דונם הנדרשים לרווחת הציבור", אמר דרוקמן, "אבל לדוגמא - מתן אפשרות לפיתוח עירוני בשולי שטח המיועד לפארק, תוך התניית פיתוח זה בהקמת הפארק בפועל, הוא דוגמא מובהקת ליצירת שטח ירוק פתוח לרווחת תושבי העיר או האיזור".

לדבריו, הביטוי הבסיסי לאיזון התכנוני הנדרש מצוי בתוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 21/3 שאושרה לאחרונה. תמ"מ 3/ 21 מכוונת את עיקר הפיתוח לאיזורים העירוניים ובצמוד להם, תוך שמירה על המרחב הכפרי הפתוח שנותר ביניהם. תפיסה זו אמנם אינה תואמת לעתים קרובות את רצונות הפיתוח של יישובי המרחב הכפרי, אך ככל שתוכנית המתאר המחוזית תמשיך לגלם את התכנון הראוי בעיקרו, ולא תיפרץ ותשונה באופן כזה או אחר, כך היא תוכל לשמש כלי ראוי, שחשיבותו אינה מוטלת בספק.

בסיכום דבריו העלה דרוקמן את הצורך במיסוד "מסלול ירוק" לתוכניות תואמות תמ"מ, ובכך אף לסייע בייעול ובקיצור הליכי אישור תכניות.