ארנונה גמישה, בנייה חופשית

מהדו"ח עולה, כי המועצה האיזורית גבעת זאב, הנמצאת מערבית לירושלים ומונה כ-10,700 נפש, לא פעלה כנדרש על מנת לגבות חובות ארנונה ואגרות של עובדים במועצה ודחתה הגשת תביעות משפטיות נגדם

המועצה האיזורית גבעת זאב פטרה והעניקה הנחה לתושבים ועובדי מועצה מתשלומי ארנונה, שלא על פי התקנות וכללי המינהל התקין, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. הדו"ח בחן גם את פעילותה של מועצה אזורית בתחומי יהודה ושומרון - בית אריה.

מהדו"ח עולה, כי המועצה האיזורית גבעת זאב, הנמצאת מערבית לירושלים ומונה כ-10,700 נפש, לא פעלה כנדרש על מנת לגבות חובות ארנונה ואגרות של עובדים במועצה ודחתה הגשת תביעות משפטיות נגדם. כך, למשל, חשבון של תושב אופס לאחר שהמועצה הגיעה עמו להסדר חובות, וזאת בטרם החל התושב לשלם את החוב. המועצה פטרה תושבים מתשלום ארנונה לצמיתות, ובמקרה נוסף פטרה תושב מתשלום ארנונה למשך שנתיים, משום שהשתמשה במקרקעין שלו להנחת מכולות אשפה.

בנוסף, המועצה הקפיאה את הליכי הגבייה של מסי הארנונה עבור אדמת בניין מקבוצת קבלנים, שהחלה בבניית שכונה חדשה ביישוב, לאחר שהתברר כי היקף המכירות בפרוייקט מצומצם. חובות הקבלנים למועצה הסתכמו בנובמבר 2001 ב-4.8 מיליון שקל, ונכון לחודש זה, המועצה נמנעה מהגשת תביעות משפטיות לגבי מחצית מהם.

עוד עולה מהדו"ח, כי נמצאו ליקויים באופן שבו התקשרה המועצה עם יזם לצורך הקמת פרוייקט בנייה ביישוב, שבמסגרתו אמורים להיבנות משרדי המועצה, מרכז מסחרי ובנייני מגורים. בפרוייקט שיזמה המועצה לחידוש והרחבה של מגרש כדורגל ביישוב, היא פעלה ללא קבלת היתרי בנייה כדין. בנוסף קובע המבקר, כי המועצה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא פעלו על מנת להפסיק שימוש חורג שעשה סגן ראש המועצה, יוסי אברהמי, בחניית ביתו.

המבקר חשף עוד, כי נמצאו ליקויים בדרך הטיפול של המועצה והוועדה המקומית בפרוייקטים של בנייה בשכונה חדשה, על ידי חברה לפיתוח והשקעות שפעלה ביישוב. על פי הדו"ח, המועצה והוועדה המקומית לא סיכמו כראוי את התחייבויותיה של החברה בנוגע לפיתוח השכונה, ולא פעלו כנדרש כדי שזו תמלא אותן. בפרוייקט לבניית בניין רב קומות, אישרה הוועדה המקומית לחברה לבנות שלא על פי התב"ע המאושרת, בלא סמכות לכך.

עוד מצא המבקר, כי טיפול המועצה בנכסיה היה לקוי. היא לא ניהלה רישום על כל נכסיה ולא ניהלה כראוי חלק מהחוזים הנוגעים להם. בנוסף, גזבר המועצה, משה קלצ'ין, עסק בעבודות נוספות, מבלי שקיבל את אישור המועצה כנדרש בתקנון. נמצאו ליקויים באופן בו טיפלה המועצה בנושא זה בשנים האחרונות.

ביישוב בית אריה, הנמצא באיזור בנימין ומונה כ-2,400 נפש, נמצא בדו"ח המבקר כי המועצה אישרה את תקציבה באיחור של שנתיים. במספר סעיפים נמצאו חריגות, בהן תמיכות כספיות שהוענקו על ידי המועצה ללא אישור ועדת התמיכות. המועצה שילמה מתקציבה את הוצאות השימוש ברכב של החברה לפיתוח בית אריה, שהועמד לרשות מנהל המתנ"ס, וכן לא חייבה את המתנ"ס בתשלומי שכר דירה ומסים עירוניים. המועצה לא חייבה את המתנ"ס גם עבור עבודתם של גזבר המועצה, חשבת השכר והיועץ המשפטי במקום.

בתחומי התכנון והבנייה נמצא, כי ביישוב חריגות בנייה רבות, ובהן של שלושה תושבים שנבחרו מאוחר יותר כחברי מועצה. המועצה לא קיימה מעקב אחר ההתראות שניתנו לעברייני הבנייה, ולא נקטה נגדם באמצעים. עוד נמצא, כי 12 בתי עסק ביישוב הקטן פעלו ללא רשיון עסק, ובחלקם אף נמצאו ליקויים בטיחותיים.