נדחתה הצעת שטרית להשתמש ב"שוט מס הכנסה" כעונש על עבירות בנייה

לפיכך, דחתה הממשלה באופן חד-משמעי את הצעת שטרית להשתמש בהטלת מס כעונש על עבירות הבנייה

הממשלה אישרה היום (א') ברוב מוחץ של 17 נגד אחד את הערר שהגיש שר האוצר, סילבן שלום, נגד תזכיר הצעת חוק, שהגיש שר המשפטים, מאיר שטרית, בנושא הגבלת ניכוי הוצאות בקשר למבנים שנבנו שלא על-פי היתר. לפיכך, דחתה הממשלה באופן חד-משמעי את הצעת שטרית להשתמש בהטלת מס כעונש על עבירות הבנייה.

על-פי הצעת שטרית, הוצע, כי אדם שעושה שימוש חריג במבנה, שלא על-פי היתר, יישללו לו לצורך מס הכנסה הוצאות הפחת. כך גם לשוכר מקרקעין, שהפר חוק, יישללו הוצאות השכירות, וזאת כתחליף לדיני עונשין, דיני תכנון ובנייה ודינים אחרים, אשר מטרתם או תכליתם עונשית.

שלום אמר לשרי הממשלה, כי השימוש בפקודת מס הכנסה ובמס עצמו כ"שוט" להתמודדות עם תופעות בלתי חוקיות וכתחליף להטלת קנסות, אינו נכון. כלומר, יש להשתמש קודם כל בכלים החוקיים ובעונשים אחרים המיועדים למטרה זו.

שלום ציין, כי הטלת מס, או "מס עונשי", עלולה לעודד התחמקות מדיווח או מתשלום מס אמת, ותעורר התנגדות רבה. זאת בעיקר, משום שתהיה קיימת מעין ענישה אזרחית, עוד בטרם האשמה. בנוסף, לדבריו, רשויות המס יצטרכו לבחון את חוקיות המבנים, וללא כלים מקצועיים מתאימים יהפכו לשופטים בעל כורחן, בתחום שאינן בקיאות בו.