שרון יעלה בישיבת הממשלה הצעה להעביר למשרדו את מינהל התכנון

לפני מספר חודשים העביר למשרדו את מינהל מקרקעי ישראל * הירוקים: זהו אובדן בלמים

בישיבת הממשלה הקרובה (א'), שהיא אחת האחרונות בקדנציה זו, יעלה ראש הממשלה, אריאל שרון, את ההצעה להעביר למשרדו גם את מינהל התכנון, שכיום נמצא במשרד הפנים.

יצוין, שלפני מספר חודשים, עם מינוי אפי איתם לתפקיד שר התשתיות, העביר שרון את מינהל מקרקעי ישראל למשרד ראש הממשלה. גורמים במשרד הפנים טוענים, שהמהלך מבטא את סיום עצמאותה של מערכת התכנון, וניסיון של משרד ראש הממשלה להשתלט לחלוטין על כל הקשור לקרקעות המדינה.

בדברי ההסבר להצעה טוען שרון, שהעברת מינהל התכנון נובעת מתוך רצון לתקן את הכשל המובנה במערכת התכנון והפיתוח, המהווה את אחד מצווארי הבקבוק המעכבים את צמיחת המשק. עוד נכתב, שהפעולה הבלתי מתואמת בין המערכות השונות גורמת לחוסר יעילות ולאיכות נמוכה של הליכי התכנון הפיזי, ולפער מהותי בין הביקושים לבין ההיצעים אותם מכינה המערכת.

ההצעה כוללת את העברת מינהל התכנון לאחריות משרד ראש הממשלה, תוך הפרדה בין תפקיד מנהל המחוז, הממונה על-ידי שר הפנים, לבין תפקיד יו"ר הוועדה המחוזית, שימונה על-ידי משרד ראש הממשלה.

לדעת גורמים במשרד הפנים, ההפרדה בין שני התפקידים היא מלאכותית, שכן תפקידו של הממונה על המחוז לראות את כל התמונה המוניציפלית, ואילו יו"ר ועדה שאינו עוסק בעניינים מוניציפליים יסבול מראייה צרה בלבד. לדעת הגורמים, חובה לשמור על קשר מקצועי בין שני התחומים.

לדברי ראש אגף שימור סביבה בחברה להגנת הטבע, רענן בורל, "החברה להגנת הטבע רואה בחשש את התהליך שבו שרון מנכס לעצמו את הבעלות על קרקעות המדינה באמצעות מינהל מקרקעי ישראל, ועתה על-ידי מינהל התכנון, ובכך יוצר אובדן מוחלט של מערכות הבקרה ומערכות האיזונים והבלמים על ניצול קרקע המדינה, לדור הנוכחי ולדורות הבאים".

רעיון העברת מינהל התכנון ומינהל מקרקעי ישראל למשרד ראש הממשלה, והקמת רשות תכנון ממלכתית, נהגה עוד בתקופת ממשלת ברק, אך הוא לא יצא אל הפועל בשל התנגדות השרים. הצעת שרון אינה כוללת הקמת מינהל תכנון עצמאי, אלא סיפוח מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון ישירות למשרד רה"מ.