משרד הפנים על דרישת משרד רה"מ להעביר מינהל התכנון: עיוות מסוכן

העלה שורת נימוקים בנייר עמדה נגד העברת מינהל התכנון: חשש לכניסת שיקולים זרים

"עיוות מסוכן", כך מכנה משרד הפנים את דרישת ראש הממשלה, אריאל שרון, להעביר את מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, אליו הועבר לפני מספר חודשים גם מינהל מקרקעי ישראל.

בנייר עמדה שפרסם אתמול (א') משרד הפנים, הוא מעלה שורה של נימוקים נגד העברת מינהל התכנון, כשבראשם החשש מפני פגיעה בדמוקרטיה, וחשש מכך שההליך אינו נסמך על שיקולים מקצועיים ותכנוניים.

משרד הפנים דוחה מכל וכל את טענת משרד ראש הממשלה, לפיה התמשכות הליכי התכנון הם תוצאה של כשל. לטענת משרד הפנים, התמשכות ההליך מבטאת שאיפה להגיע להסכמות ולקונצנזוס בין האינטרסים השונים, במקום לכפות את עמדת המדינה, דבר אליו שואף משרד ראש הממשלה.

לטענת משרד הפנים, לב ליבו של ההליך התכנוני הדמוקרטי הוא ייצוג אינטרסים, והוא לא יוכל לבוא לידי ביטוי באם יוכפף לאינטרס מרכזי אחד. "קיצור הדרך המתבקש על-ידי משרד ראש הממשלה", מדגיש משרד הפנים, "הוא בראש ובראשונה פגיעה בהליך הדמוקרטי, תוך פגיעה מהותית בעיקרון האיזונים והבלמים".

באשר לרעיון החלפת הממונה על המחוז באיש תכנון, לדעת משרד הפנים הדבר יביא לחיכוכים אין סופיים בין הגורמים המוניציפליים לגורמי התכנון, שכן ניתוק התכנון מההיבט המוניציפלי שלו יפגע ביכולת לתת מענה כולל לשלטון המקומי, ולהביא לידי ביטוי את האינטרסים המקומיים בתכנון.

לטענת משרד הפנים, "השינוי ייצור מוקדי קונפליקט חדשים ושלילת היכולות הקיימות כיום ליישבם".

באשר לחיבור בין מינהל מקרקעי ישראל למינהל התכנון תחת קורת גג אחת, מזהיר משרד הפנים, שמדובר בסכנה הנובעת מכך שמינהל מקרקעי ישראל, שהוא בעל האינטרס הקרקעי במדינה, יהפוך למסדיר הלאומי של הקרקעות, כאשר כל מה שיעמוד לנגד עיניו הוא השגת היתרונות הכלכליים בהשבחת קרקעות המדינה, תוך התעלמות משיקולי תכנון ושיקולים סביבתיים.

עוד מזהיר משרד הפנים, שמאחר ומדובר במערכת מורכבת, כל שינוי שייעשה בה ישבש את עבודת התכנון לתקופה ממושכת, מצב שהוא בלתי סביר בתקופה קשה זו של המשק, במיוחד לאור העובדה שנזקי המהלך עולים על התועלת שבו.

במשרד הפנים מדגישים עוד, שמשרד ראש הממשלה לא שיתף את גורמי התכנון בהחלטתו. מכאן מסיק משרד הפנים, ששיקול הדעת מאחורי ההחלטה לא נסמך על שיקולים מקצועיים תכנוניים, אלא על שיקולים אחרים לחלוטין.