נציגי המושבים והקיבוצים החלו במו"מ עם המינהל בנושא שיוך חלקת המגורים לחברים

מסתמן: 2.5 דונם עליהם בנוי בית המגורים יוחכרו לדורות, על פי המלצת דו"ח ועדת מילגרום

צוות ובו נציגי מושבים וקיבוצים החל לנהל מו"מ עם מינהל מקרקעי ישראל באשר לעתיד הקרקעות החקלאיות. בצוות חברים נציגי המושבים, שר החקלאות לשעבר, ח"כ שלום שמחון, ויו"ר ועדת הקרקעות של תנועת המושבים, נחום איצקוביץ'. מטעם הקיבוצים חברים בצוות יו"ר מהדרין, יונתן בשיא, ובארי הולצמן, לשעבר עוזר ראש הממשלה למעקב ובקרה.

במו"מ מתנהלים דיונים בנושא שיוך חלקת המגורים לחברים. על-פי נוסח ההחלטה שיוסכם על הצדדים, כפי הנראה, יועברו 2.5 דונם, עליהם נמצא בית המגורים במושב, למעמד של חכירה לדורות, על-פי המלצת דו"ח ועדת מילגרום.

בקיבוצים יוחלט, כפי הנראה, על היוון כל שטח המחנה, ועל חלוקה פנימית של השטח לפי ותק בקיבוץ, או על-פי המודל של שיוך הדירות לחברים וזכות לבית עד לשטח של 160 מ"ר.

יצוין, שלמרות הפגישות המשותפות קיימים חילוקי דעות עקרוניים בין נציגי המושבים לבין נציגי הקיבוצים. בעוד שנציגי הקיבוצים הודיעו, שבכוונתם לדרוש הכנסת שינויים בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, שהחליפו את החלטות 717 (בנייה לתעסוקה) ו-737 (הרחבות), בהתאם לדו"ח ועדת מילגרום, הודיעו נציגי המושבים שהם מקבלים את ההחלטות.

באשר להחלטה 727 (בנייה רוויה על קרקעות מושבים וקיבוצים) הודיעו המושבים, שבדעתם לנהל מו"מ עם מינהל מקרקעי ישראל גם בנושא זה, בעוד שנציגי הקיבוצים מתנגדים לכך, וטוענים שיש לפתור תחילה את נושאי שיוך חלקת המגורים ונושא התעסוקה.

לדברי מזכ"ל תנועת המושבים, נפתלי בן-סירא, חוסר הוודאות והקיפאון בתחום הקרקעות החקלאיות נמשך שנים ולא ניתן להמשיך כך, ויש להגיע להכרעה בנושא מעמד החקלאים על הקרקע.