קיבוץ גת: עלות השינוי המבני 18 מיליון שקל

לפי תחשיב זה, עלות התאמת המדרכות והכבישים הפנימיים למעבר תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים בתוך אזור המגורים של הקיבוץ, הצבת תאורה מתאימה לאורכם והנחת מערכות מים, ניקוז וביוב, מגיעה לכ-7 מיליון שקל לקיבוץ, וזאת בהנחה שבכל קיבוץ קיימים 3 ק"מ של דרכים פנימיות

קיבוץ גת, שבתחומי המועצה האזורית יואב, יהווה מודל לתכנון הקיבוץ העתידי - על כך החליטו גורמי התיכנון בתנועה הקיבוצית. לדברי ראש המועצה האזורית יואב, רני טריינין, תכנון הקיבוץ ייעשה בשיתוף המינהל לבנייה כפרית במשרד הבינוי והשיכון, החברה הכלכלית של המועצה האזורים יואב וגורמים נוספים, ועל פי מודל זה יתוכננו קיבוצים והתיישבויות חדשות ויורחבו קיבוצים קיימים. תחשיב כלכלי, שערכה החברה הכלכלית של המועצה האזורית יואב, אשר הוגש לשרה אהרן, מנהלת המינהל לבנייה כפרית במשרד הבינוי והשיכון, קובע, כי עלות התאמת תשתיות מוניציפאליות לאורח החיים הקיבוצי החדש, כתוצאה מתהליכי שיוך דירות והפרטות שירותים משותפים בקיבוצים לצרכים החדשים של חברי הקיבוצים, מגיעה לכ-18 מיליון שקל בממוצע לקיבוץ.

לפי תחשיב זה, עלות התאמת המדרכות והכבישים הפנימיים למעבר תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים בתוך אזור המגורים של הקיבוץ, הצבת תאורה מתאימה לאורכם והנחת מערכות מים, ניקוז וביוב, מגיעה לכ-7 מיליון שקל לקיבוץ, וזאת בהנחה שבכל קיבוץ קיימים 3 ק"מ של דרכים פנימיות; עלות הסבת מבנים משירותים משותפים למגורים מגיעה לכ-9 מיליון שקל, הוצאות נוספות 2 מיליון שקל. ביחד כ-18 מיליון שקל.

רני טריינין: "הקיבוצים נמצאים כיום בעיצומם של שינויים מפליגים באורח החיים שלהם: הדירות הקיבוציות עומדות לפני תהליך שיוך והחצר הקיבוצית עומדת לפני תהליך פרצלציה; כמות הרכב הפרטי של התושבים הולכת וגדלה. תשתיות אזורי המגורים הפרטיים בקיבוץ, שתוכננו והונחו לפני כ-50 שנה, אינן עונות עוד על הצרכים החדשים של הקיבוץ".