ביהמ"ש פסק פיצויים כסעד זמני עוד בטרם התבררה שאלת אחריות הקבלנים בפסק הדין

בני זוג שרכשו דירה שאינה ראויה למגורים יפוצו בתשלום שכ"ד חודשי עוד לפני שהוכחה אחריות הקבלנים

רוכשי דירות שבדירתם נתגלו ליקויי בנייה, זכאים להקדמת תשלום הפיצויים עוד בטרם התבררה שאלת האחריות של הגורמים המעורבים בבנייה. בפסק דין חשוב זה חייב שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יצחק ענבר, לשלם לזוג שרכש דירה בפרויקט בנייה במבשרת ציון, שלא ניתן היה לאכלס אותה בשל ליקויי בנייה חמורים, 600 דולר דמי שכירות חודשיים.

החלטה זו ניתנה בבקשה לצו זמני שהגישו מיכל ודן דורון, באמצעות עוה"ד אליצור פלד ואיתמר הכהן, להקדמת תשלום הפיצויים על חשבון הסכומים להם יהיו זכאים בפסק הדין הסופי.

בני הזוג דן רכשו דירה בפרויקט אחוזת בית במבשרת ציון. בשנת 1999 הושלמה הבנייה, אך התברר, כי הבית אינו ראוי למגורים. חוות דעת הנדסאיות קבעו, כי קיים כשל בבסיס המבנה, דבר הגורם לחוסר יציבותו. המהנדסים קבעו, כי לא ניתן להחזיק את המבנה הקיים, ולכן אין מנוס מהריסתו ובנייתו מחדש.

בני הזוג דן הגישו תביעה לתשלום פיצויים בגין הנזקים.

במסגרת בקשה זו התבררה שאלה עקרונית: האם מוסמך בית המשפט הדן בתביעה כספית לתת צו זמני המחייב את הנתבעים להקדים ולשלם כספים על חשבון סכומים שאמורים יהיו להשתלם בפסק הדין?

השופט ענבר קבע, כי יש להיעתר לבקשת בני הזוג דן. לדבריו, צו זמני המחייב את הנתבע לשלם סכום כסף על חשבון הסכומים העתידיים הינו למעשה צו עשה זמני. (בש"א 8305/01).