תוכנית ספדיה: כולם מתפשרים

מדובר ביוזמה של מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, עזרי לוי, מהנדס העיר, אורי שיטרית, וראש אגף שטחים פתוחים במשרד לאיכות הסביבה, מנחם זלוצקי

המועצה הארצית אישרה להפקדה בדיון ראשון, בשבוע שעבר, את תוכנית מערב ירושלים של אדריכל משה ספדיה, בשטח של 26.6 אלף דונם ו-20 אלף יח"ד. האישור המהיר התבסס על הסכם והבנות בין הפורום הירוק ליזמי התוכנית.

מדובר ביוזמה של מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, עזרי לוי, מהנדס העיר, אורי שיטרית, וראש אגף שטחים פתוחים במשרד לאיכות הסביבה, מנחם זלוצקי.

רוב שטח התוכנית - 70%, יישאר שטח פתוח. פיזור הבנייה הוא: מצפה נפתוח - 2,000 יח"ד, הר חרת- 7,420 יח"ד, הדסה - 520 (מורדות הר אורה), וברכס לבן - 10,460 יח"ד. על אף ההישג המרשים במועצה הארצית, נשמעה ביקורת על התוכנית, ובמרכזה טענה על פגיעה בעיר הוותיקה ובמרכז העיר.

עזרי לוי אומר, כי המבקרים הם אירגונים ירוקים קיצוניים שאינם צד להסכם, והם מתנגדים מראש לכל סוג של בנייה. "הרל"י הובילה מהפך בתפיסה. במקום להפוך את המועצה הארצית לזירת התנגחויות, מצאנו שביל זהב וגיבשנו שורה של הסכמות עקרוניות מראש. כל אחד מהצדדים להסכם ויתר קצת מהאגו כדי להגיע להבנות לפיתוח המערב באופן מאוזן. לא היה ויכוח בצורך של ירושלים להתרחב מערבה והתוכנית מקדמת בראש ובראשונה מטרות וצרכים דמוגרפים. הטענה בדבר החלשת מרכז העיר מגוחכת".

אורי שיטרית אמר, "אישור התוכנית הוא הישג חסר תקדים. הוכחנו שאפשר לקדם תכנון בר קיימא, שמשלב פיתוח במערך שטחים פתוחים, באופן מאוזן והוגן. בתסקירים שערכנו עולה באופן חד משמעי, שגם מימוש מלא של התוכנית יותיר את ירושלים במחסור של 80 אלף יח"ד ביחס ליעד האוכלוסייה של 2020 - 900 אלף איש".

מתכנן המחוז מטעם המשרד לאיכות הסביבה, שוני גולדברג, אמר: "לגופים הסביבתיים יש ביקורת מגוונת וצודקת, אבל כבר מזמן הכרנו בצורך לחזק את ירושלים. מסמך ההבנות שנחתם מטרתו מבחינתו היתה למזער נזקים. כל גורמי הפיתוח מכירים בחשיבות של השטחים הערכיים ומוכנים לעשות ויתורים, בדיוק כמו שאנחנו הסכמנו לבנות באיזורים שהיינו מעדיפים, שישארו שטחים פתוחים. אנחנו לא חושבים שזאת תוכנית נהדרת, אני לא שמח שבונים בהר חרת, אבל מאוד מסופק מביטול הבנייה בגבעות עלונה וביטול מתחמים למלונאות בפארקים המטרופולונים. אף אחד לא ניצח ולא הפסיד".

רכז החברה להגנת הטבע בהרי יהודה, אברהם שקד: "ההסכם ההבנות שנחתם הוא הסכמה על גבולות המתחמים לבנייה ותו לא, בתמורה להצלת אחדים מערכי הטבע. הוא נובע מהכרה במצב תכנוני נתון שנוצר למרות התנגדותנו המתמשכת, המייעד את השטחים הפתוחים במערב העיר לפיתוח עירוני. הוא בשום פנים לא נובע מתמיכתנו בתכנית ובמיוחד לא במדיניות הפיתוח של הרל"י ועיריית ירושלים בעשור האחרון. התוכנית מבוססת על נתונים מסולפים ויעד אוכלוסיה חסר שחר, מכתיבה התפשטות מערבה, תוך גרימת נזקים אנושים לסביבה ולערכי טבע ונוף."