עוד מכה לענף הבנייה: האוצר מתכנן לבטל פרויקט ה-PFI ל-1,000 כיתות

עלות הפרויקט: 500 מיליון שקל * המחסור בכיתות חדשות ברחבי המדינה מוערך ב-30 אלף

משרד האוצר מתכנן לבטל את פרויקט ה-PFI להקמת 1,000 כיתות, המיועדות בעיקר למגזר הערבי ולמגזר החרדי. כך נודע ל"גלובס". הפרויקט, שעלותו 500 מיליון שקל, נועד לאפשר למגזר הפרטי להקים את כיתות ולתחזקן.

הכוונה לבטל את המכרז מעוררת תמיהה רבה, שכן ההחלטה להקים את כיתות הלימוד באמצעות שיתוף המגזר הפרטי התקבלה על-ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, עוד באמצע 2001. ההחלטה אושרה על-ידי הקבינט החברתיכלכלי, בתמיכת שר האוצר לשעבר, סילבן שלום, שרת החינוך לימור לבנת והשלטון המקומי. שלום אף נסע פעמיים לאנגליה כדי לבדוק מיזמים בשיטת PFI, כולל ביקור בבית ספר המתוחזק בשיטה זו.

בעקבות החלטת הממשלה הוקמה בדצמבר 2001 ועדת מכרזים בינמשרדית, שפרסמה את המכרז באוקטובר 2002. במכרז השתתפו רוב חברות הבנייה הגדולות במשק, שהשקיעו כספים רבים בהכנתו. תוצאות המכרז היו אמורות להתפרסם בעוד כשלושה שבועות (9.6.2003), אך האוצר ביקש דחייה נוספת כדי להכניס במכרז שינויים.

כדי לשכנע את ראשי הרשויות לתמוך בשיטת ה-PFI, כינס השלטון המקומי כ-40 ראשי רשויות ליום עיון, שבו הוסברה להם השיטה ומשמעויותיה, שכן שיטת ה- PFI מפקיעה מהרשות המקומית את הטיפול הפיזי בבתי הספר, ומאפשרת ליזם לעשות במבנה שימושים נוספים. ראשי הרשויות הביעו תמיכה בפרויקט, שכן הבינו שרק בדרך זו יוכלו להדביק את המחסור החמור בכיתות לימוד. להערכת השלטון המקומי, ברחבי הארץ חסרות 30 אלף כיתות חדשות.

לדברי יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, מדובר במכה קשה לאוכלוסיות חלשות, שכן עיקר הבנייה תוכננה למגזר הערבי ולמגזר החרדי, בהם קיים צורך אמיתי לצמצם פערים גדולים בכל נושא כיתות הלימוד.

יצוין, כי דו"ח מבקר המדינה מתח ביקורת על אופן קבלת ההחלטה בנושא. לדעת המבקר, משרדי האוצר, החינוך והפנים לא עשו שום עבודת מטה לבחינת השיטה לפני שקיבלו את ההחלטה, ולא ערכו בדיקת כדאיות כלכלית. ביקורת קשה נמתחה גם על העובדה ששלום נסע פעמיים לאנגליה.

לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יהודה שגב, שוב מתגלה האמת העירומה, לפיה התוכנית הכלכלית אינה מפנה תקציבים לתשתיות.

לדברי עמית שגב, סמנכ"ל שיכון ובינוי המשתתפת במכרז, כל הדחיות והביטולים גורמים נזק רב, שכן חברות מקומיות וזרות יימנעו מלהשתתף במכרזים שמפרסמת המדינה מחשש לביטולים.

משרד החינוך מסר בתגובה, כי "הממשלה אישרה את הפרויקט ב-2001, ולכן משרד האוצר אינו רשאי לבטלו. בכל מקרה, על משרד האוצר למצוא פתרון חלופי לכיתות, שחלקן היו אמורות להיות מוכנות כבר בשנת הלימודים הקרובה".

משרד האוצר מסר בתגובה, כי "יש כוונה לדחות את המועד האחרון להגשת ההצעות, בין היתר על רקע הכוונה לבצע הערכה ובחינה מחודשת של הפרויקט".