פג קסם האותיות האנגליות

המציאות שונה לחלוטין. מכל הפרויקטים שבהם נופפה הממשלה מבוצעים כביש חוצה ישראל, ומתקן התפלה אחד בלבד להפקת 100 מיליון מ"ק מים. כל שאר הפרויקטים נמצאים בשלב זה או אחר של הקפאה, דחייה או מוות קליני

אין כמעט שר בממשלה שלא התלהב מקסמן של האותיות האנגליות BOT ו--PFI. כל שר בתורו ראה בעיני רוחו כיצד הוא גוזר את הסרט בפתחם של פרויקטים של תשתית, המגשימים את החזון של שיתוף המגזר הפרטי.

המשרד לביטחון פנים תכנן לבנות כלא מודרני בבאר שבע; שר התחבורה דמיין את מנהרות הכרמל, שדה תעופה בחיפה, רכבת לירושלים, כבישי רוחב ועוד. משרד התשתיות ראה בעיני רוחו פרויקטים להפקת חשמל, הולכת גז ופרויקטים להתפלה שיספקו כ-400 מיליון מ"ק מים. משרד השיכון דמיין הקמת הוסטלים לקשישים, ומשרד החינוך והשלטון המקומי חזו כיתות לימוד מתוחזקות היטב, בהן לומד דור העתיד.

המציאות שונה לחלוטין. מכל הפרויקטים שבהם נופפה הממשלה מבוצעים כביש חוצה ישראל, ומתקן התפלה אחד בלבד להפקת 100 מיליון מ"ק מים. כל שאר הפרויקטים נמצאים בשלב זה או אחר של הקפאה, דחייה או מוות קליני.

פרויקט מנהרות הכרמל מוקפא בשל עריקתו של בנק דיסקונט; פרויקט הקמת הכלא תקוע; הפרויקטים להתפלה גם הם שקועים בתרדמה; שדה התעופה בחיפה - ספק אם יקום. ביד אחת מנופף האוצר בסיסמה, לפיה רק התשתיות ושילוב המגזר העסקי יוציאו את המשק מהבוץ. ביד השנייה הוא הורג כל פרויקט עוד לפני שהוא מספיק להיוולד.

גורמים במשרד אוצר אומרים, שבאגף החשב הכללי לא התלהבו מעולם מהאותיות האנגליות, בטענה שהן משעבדות את תקציב השנים הבאות, וברגע שסילבן שלום, אביר ה-PFI, עזב את משרד האוצר לטובת משרד החוץ, הם מיהרו להלום בכל פרויקט שמצאו.

בענף התשתיות לא נותר אלא להצטער על הכסף שהחברות הוציאו בתמימותן הרבה.