לא כל כך מהר, אם בכלל

במידה ותעבור התוכנית את ועדת הכספים, היא תגיע לכנסת לקריאת שנייה ושלישית לאישור. כל המהלכים הללו יצטרכו להסתיים תוך חודש, ולא - הם ידחו עד לאחר פגרת הקיץ והחגים

לוח הזמנים של הכנסת והבחירות לרשויות מכתיב: השלמת החקיקה בעוד חודש - או דחייה לשנים קול צורם מאוד ליווה את מסיבת העיתונאים הבוקר (ד'), בה נחשפו המלצות ועדות השימוע של משרד הפנים לתוכנית איחוד הרשויות. עד לפתיחת מסיבת העיתונאים, לא היה ברור כלל אם היא תתקיים. שר הפנים, אברהם פורז, החליט על קיום המסיבה בעיתוי רע מבחינתו: ראש הממשלה טרוד בנושאים המדיניים, ושר האוצר עושה לכלכלת ישראל בארה"ב.

ל"גלובס" נודע, כי על פורז הופעלו לחצים כבדים מאוד, הן מקרבתו של ראש הממשלה והן מקרבתו של שר האוצר, שלא לצאת עם הודעות ותוכניות בטרם גובשו ההחלטות הסופיות עם השניים. פורז החליט אחרת. לאלו יש להוסיף את הלחצים המתמידים של ראשי הרשויות, שלא מניחים לפורז ולו לרגע אחד.

כעת עומד פורז בפני לוח זמנים בלתי אפשרי כמעט, אחרי שהתוכנית פוצלה מחוק ההסדרים. על מנת להעביר את התוכנית בחקיקה, היא תוצג בפני הממשלה כבר בשבוע הבא. לפי שעה, הממשלה צפויה לאשר את התוכנית, או יותר נכון: את מה שנותר ממנה.

המשוכה הקשה באמת היא ועדת הכספים, שצריכה לאשר את התוכנית בדיון משותף עם ועדת הפנים של הכנסת. אישור התוכנית מבחינת הוועדה הוא הליך טכני לחלוטין. אולם, לנוכח צורת עבודת הוועדה והלחצים הפוליטיים המופעלים על חבריה, עשוי ההליך להיות קשה מאוד.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, ומרכז המועצות האיזורית ברשות שמואל ריפמן, יצאו למלחמת חורמה בתוכנית. מסתבר של-150 ראשי רשויות יש יותר כוח מלכל ראש ממשלה או שר אוצר.

במידה ותעבור התוכנית את ועדת הכספים, היא תגיע לכנסת לקריאת שנייה ושלישית לאישור. כל המהלכים הללו יצטרכו להסתיים תוך חודש, ולא - הם ידחו עד לאחר פגרת הקיץ והחגים. מאחר והבחירות לרשויות המקומיות צפויות להתקיים ב-28 באוקטובר, ותוך חודש נסגרות רשימות המועמדים - אין דרך חזרה, כפי שפורז ציין היום: "עוד חודש או בכלל לא".

בשורה התחתונה, אם תאושר תוכנית כלשהי, היא תהיה צל חיוור של התוכנית המקורית.