והזוכים יחכו לפינוי הבדואים

משרד השיכון, שמתלונן על החסמים, הוא זה שפרסם מכרזים בכרמיאל, אבל שכח לספר לקבלנים שבשטח יושבים בדואים

כל טירון תכנוני יודע, שתוכניות בבקעת בקעת אונו ובעכו אינן מתאשרות בשל היעדר פתרונות ביוב, שתוכניות ביבנה אינן מתאשרות בשל קרבת מחנות צבא, שאזור פתח תקווה חסום לפיתוח בגלל בעיות תחבורה, ובכרמיאל החסם העיקרי הם הבדואים שמתגוררים בשטח ומסרבים להתפנות.

אז איך קרה, שדווקא משרד השיכון, שמתלונן כל העת על קיומם של החסמים, הוא זה פרסם מכרזים לבנייה בכרמיאל, אבל שכח לספר לקבלנים המשתתפים במכרז, שהם עלולים להתקשות לממש את זכייתם. כי מה לעשות, על השטח יושבים בדואים, שלא בדיוק מתנדבים לעבור למקום אחר לטובת הקמת עוד שכונה בכרמיאל.

המכרז להקמת שכונת רבין בכרמיאל, לבניית כ-500 יחידות דיור, פורסם לפני שלושה חודשים. למרות המיתון הקשה, הגיעו לסיור, שבשל הגשם הכבד נערך רובו ככולו בבניין העירייה, לא מעט קבלנים. לא עברו מספר שבועות וכמה מהם התבשרו על זכייתם, ביניהם גרופית, צמח המרמן, ס.ע.ן, חפציבה, פרץ בוני הנגב ואחרים.

כשהגיעו הקבלנים לראשונה לשטח, כדי להתחיל בתכנון המקום, מה רבה היתה הפתעתם כשגילו משפחות בדואים, על ילדיהם, טפם וצאנם, המתגוררים במתחם במספר אוהלים, צריפים ואפילו בבניין אבן אחד. יתר המתחם כולו זרוע בגידולים חקלאיים.

"בסיור הקבלנים איש לא אמר לנו שיש בעיה עם הבדואים", אומר הקבלן חיים פייגלין, "רק אחרי הזכייה שמענו רמזים מעובדי משרד השיכון ומעובדי עיריית כרמיאל, שצפויות לנו צרות. פניתי ליתר החברות הזוכות במכרז, אך גם הן הופתעו לשמוע שהשטח אינו פנוי. אספתי את כל הקבלנים, ויחד שלחנו מכתב למשרד השיכון ולמינהל מקרקעי ישראל. בתשובה אמרו לנו, שאם לא נממש את הזכייה הערבות שלנו תחולט, וכי אין שום סיבה לדחות את המכרז.

"לא רק זאת, שמענו מקבלן הפיתוח העובד במקום, שבכל פעם שהוא מנסה לסמן את השטח, המודדים שלו מאוימים פיזית, ולמחרת בבוקר יתדות הסימון נעלמות".

לאור תשובת משרד השיכון החליט פייגלין שאין לו כל ברירה אחרת אלא לעמוד בהתחייבויות המכרז, אחרת הוא יחשוף עצמו לתביעה משפטית ולאובדן הערבות שהפקיד. במקביל שלח מכתב ובו הודעה, שאם משרד השיכון לא יצליח להגיע להסדר עם הבדואים ולפנותם, תוטל עליו האחריות לנזק שנגרם לקבלנים.

"משרד השיכון והמינהל מתנהגים כמו סוחרי קרקעות מהסוג הנמוך ביותר", אומר אחד היזמים. "אם משרד השיכון יודע שהוא יתקשה לפנות את הבדואים, וכי המשא ומתן אתם עלול להמשך זמן רב, מוטלת עליו החובה שלא לפרסם את המכרז, או לפחות להזהיר את הקבלנים שהם מסתבכים בפרויקט שעלול להיות בעייתי. הקבלנים מסכנים בפרויקט כזה כסף רב, ומשקיעים אנרגיה רבה בתכנון. אם למשרד השיכון יש החשד, ולו הקל ביותר, שהפרויקט עלול שלא לצאת לפועל - שיודיע על כך לפני שאנחנו מבזבזים כסף רב, שמי יודע מתי יושב".

מנהלת אגף נכסים ודיור במשרד השיכון, שרה צימרמן, טוענת שאין הצדקה לדחייה, וכי הקרקע תימסר על-פי לוח הזמנים שבחוזה. לדברי מנהל מחוז הגליל במשרד השיכון, עוזי שמיר, בעיית הבדואים באזור כרמיאל ידועה, אך במקרה זה אין ספק שהם אינם יושבים על השטח בו זכו הקבלנים, וכי פתוחה בפניהם הדרך להתחיל ולבנות.

השאלה הנשאלת כעת היא, האם הקבלנים יבנו את שכונת רבין, או שמא ישקיעו את מרב זמנם במסדרונות בית המשפט.