העברת זכויות לידועים בציבור: הפרשנות מרחיבה

ביהמ"ש העליון: הואיל וכוונת המחוקק בסעיף 62(ב) היתה להיטיב עם הידועים בציבור, הרי שעלינו להעדיף את הפרשנות לפיה בני זוג כוללים גם ידועים בציבור

לאחרונה נדונה בע"א 2622/01 מנהל מס שבח מקרקעין נגד עליזה לבנון, השאלה מהו מעמדה של העברת זכויות במקרקעין בין ידועים בציבור שנפרדו לעניין תשלום מס רכישה. בית המשפט העליון בחן שאלה זו הן לאור סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג-1963 (להלן - החוק) הפוטר העברה בין בני זוג אגב גירושין מכל מס, והן לאור תקנות מס הרכישה, המחייבות בני זוג בהעברת זכויות ביניהם ללא תמורה בתשלום שליש מס רכישה בלבד.

סעיף 62(א) לחוק פוטר מתשלום מס שבח מכירה ללא תמורה של כל זכות במקרקעין מיחיד לקרובו. נציין כי "קרוב" לעניין זה מוגדר גם כ"בן זוג". סעיף 62(ב) פוטר מתשלום מס שבח מכירה ללא תמורה של דירת מגורים בין ידועים בציבור. בהתאם, קובעות תקנות מס הרכישה, כי יינתן פטור חלקי בתשלום מס הרכישה. תקנה 20 קובעת, כי במכירה שחל עליה פטור לפי סעיף 62(א) תחויב המכירה בשליש מס רכישה בלבד. באופן דומה קובעת תקנה 20א, כי על מכירה שחל עליה פטור לפי סעיף 62(ב) (מכירה בין ידועים בציבור) יהיה מס הרכישה שליש מן המס החל.

השופטת טובה שטרסברג כהן הסיקה מעצם קיומן של הוראות חוק נפרדות להעברה מיחיד לקרובו (סעיף 62א) לעומת העברה בין ידועים בציבור (סעיף 62ב), כי המחוקק ביקש להעניק לידועים בציבור הטבה חלקית בלבד. קרי, על ידועים בציבור לא יחול סעיף 62(א) המעניק פטור בכל העברת זכויות במקרקעין, אלא רק בהעברת הזכויות בדירת המגורים ובהתאם לתנאים הקבועים בסעיף 62(ב). לפיכך ובהתאם זכאים הידועים בציבור לקבל פטור חלקי ממס רכישה רק בהעברת זכויות בדירת מגורים בה התגוררו יחדיו שנה לפחות לפני ההעברה. בהעברת זכויות במקרקעין שאינן דירת מגורים לא יקבלו הידועים בציבור כל הטבה ויהיו חייבים במס רכישה מלא.

ואולם הנשיא ברק, אליו הצטרף השופט טירקל, חלק על דעה זו וקבע, כי יש לפרש את המונח "בן זוג", המופיע בהגדרת "קרוב", ככולל גם ידועים בציבור. לדעתו, ניתן ללמוד מחקיקתו של סעיף מיוחד לעניין ידועים בציבור (סעיף 62ב לחוק), כי הנחתו הפרשנית של המחוקק היתה, כי "בן זוג" לעניין סעיף 62(א) לא כולל ידועים בציבור. אם תאמר אחרת לא היה כלל צורך בחקיקת סעיף 62(ב) וניתן היה להסתפק בהוראת סעיף 62(א).

עם זאת, השופט ברק סבור, שאין זו ההנחה הפרשנית היחידה הבאה בחשבון וניתן להעלות פרשנות אחרת, המקובלת עליו יותר, לפיה סעיף 62(ב) בא להוסיף על סעיף 62(א) לעניין ידועים בציבור ולא בא לצמצם אותו. השופט ברק בדעה, כי בעת חקיקת סעיף 62(ב) לחוק מקובל היה על הקהילה המשפטית לחשוב, כי המונח "בני זוג" אינו כולל ידועים בציבור. ואולם מאחר והחוק מתפתח עם הזמן אין לכבול את פרשנותו היום לפרשנות שהיתה נתונה לו, אף על ידי המחוקק, בעת חקיקתו. ועל כן, הואיל וכוונת המחוקק בסעיף 62(ב) היתה להיטיב עם הידועים בציבור, הרי שעלינו להעדיף את הפרשנות לפיה בני זוג כוללים גם ידועים בציבור. ולכן יחול עליהם הפטור לפי סעיף 62(א) באורח מלא, היינו כל העברת מקרקעין ללא תמורה בין ידועים בציבור תהא פטורה ממס שבח וחייבת בשליש מס רכישה בלבד, גם אם היא לא העברה של דירת מגורים.

כאמור, בית המשפט העליון נדרש לשאלה נוספת בעניין העברת נכסים בין ידועים בציבור והיא, האם במקרה של פירוק הקשר בין ידועים בציבור ניתן לחלק ביניהם את הנכסים בפטור מלא ממס לפי סעיף 4א לחוק. סעיף זה קובע, כי בהעברת נכסים בין בני זוג על פי הסכם גירושים, שקיבל תוקף של פסק דין, אין לראות "מכירה" לעניין החוק.

השופטת שטרסברג כהן הביעה דעתה בעניין וקבעה, כי סעיף 4א לחוק דן במקרה של גירושין בין בני זוג נשואים בלבד, ולכן לא חל על ידועים בציבור. עוד הוסיפה, כי אינה נדרשת לדיון מעמיק בנקודה זו, שכן הטענה לא נטענה בערעור שכנגד. לעומתה קבע השופט טירקל, כי גם על הסכם חלוקת ממון בין ידועים בציבור ניתן להחיל את סעיף 4א, ועל כן העברת זכויות במקרקעין בין ידועים בציבור במסגרת הסכם פירוד, שניתן לו תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט, פטורה ממס. כאמור, הואיל והטענה לפטור לפי ס' 4א' לא נטענה במסגרת ערעור שכנגד, לא הכריע בית המשפט בשאלה זו והדיון בה לא הוביל למסקנה חד משמעית.

פסיקתו המרחיבה של בית המשפט בעניין עליזה לבנון מעוררת מחדש את השאלה, שהתעוררה בעניין ו"ע 1228/01 שטיינר אדיר נגד מנהל מס שבח. שם קבעה ועדת הערר, כי הפטור הניתן לידועים בציבור מכוח סעיף 62(ב) יינתן אך לבני זוג "רגילים" ולא לבני זוג בני אותו המין, וזאת לאור לשונו הברורה של החוק המתייחס ל"איש ואישה", היינו, שני מינים שונים. נראה כי הנמקתו של בית המשפט בעניין עליזה לבנון המתייחסת לפרשנות מרחיבה של החוק לפי רוח התקופה והלוך העיתים, תפתח מחדש את הדיון גם בשאלה זו.

האמור ברשימה זו הוא על דעת הכותבים בלבד ואינו מייצג עמדת גורם רשמי כלשהו. הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי בינ"ל ומנהלת מחלקת מיסוי מקרקעין לשעבר בלשכה המשפטית בנציבות מס הכנסה. הכותב הוא מנהל מחלקת שומת מקרקעין לשעבר.