"אנשי משרד הפנים לשעבר, שקודם סיבכו את השיטה, עכשיו מתפרנסים ממנה כמאכערים"

שוקי אמרני, הממונה החדש על מחוז המרכז במשרד הפנים, בראיון ראשון: "זמן הדיונים יצומצם, כדי שהיזמים יוכלו לדעת באם התוכנית בה הם משקיעים זמן, כסף ותקוות כה רבות, היא סבירה, או שמוטב שיוותרו עליה לפני שהם משקיעים בה כסף רב"

שנים רבות כמנהל אגף הביקורת במשרד הפנים גיבשו אצל שוקי אמרני, המנהל החדש של מחוז המרכז, השקפת עולם מוגדרת על איך צריך להיראות המחוז שלו. מילות המפתח שלו הן שקיפות וראיה אזורית של המחוז כולו. עם כניסתו לתפקיד, לפני כעשרה חודשים, הכריז שהוא הולך לפזר את מסך הערפל מעל לתוכניות המוגשות לוועדה, ולהכניס את כולן לאינטרנט, כך שכל מי שיש לו עניין בתוכנית יקבל קוד גישה, ויכול להתעדכן און- ליין בכל מעלליה.

"האינטרנט ייתר לחלוטין את תופעת המאכערים, שלצערי מסתובבים עד היום במערכת", אומר אמרני. "במקרים רבים אלה אנשי משרד הפנים לשעבר, שקודם סיבכו את השיטה, ועכשיו מתפרנסים ממנה. אני מכיר מקרים שמאכער מרים טלפון לוועדה כדי לברר את מעמדה של התוכנית, הוא מקבל תשובה שהתוכנית תגיע לדיון בעוד חודש, ואומר ללקוח שלו: 'סדרתי לך שהתוכנית תגיע לדיון כבר בעוד חודש'. הבעיה היא לא רק שמישהו מרוויח כאן כסף על חשבונם של אזרחים תמימים, הבעיה היא התדמית הרעה שנוצרת בכך למערכת".

מהלך נוסף שביצע מיד עם כניסתו לתפקיד, וגם זאת בעקבות הניסיון שרכש כמבקר, היה שינוי השיבוץ של כל בודקי התוכניות. לדבריו, "כדי שלא יפתחו רגשות עזים מדי לעיר שאת תוכניותיה הם בודקים".

מהלך משמעותי נוסף אותו הוא מתכנן הוא סידרת ישיבות, שמטרתן דיון בנושאים עקרוניים, שיהוו בסיס למדיניות המחוז. בין השאר יעלו לדיון שאלות כגון היחס בין הבנייה למגורים ותעסוקה, בנייה לגובה ועוד. לדעת אמרני, עקרונות אלה, שייקבעו כמדיניות המחוז, ימנעו את הצורך בדיונים חוזרים על עניינים עקרוניים לגבי כל תוכנית בנפרד. קביעת עקרונות, כך הוא מקווה, תמנע לחץ מצד ראשי ערים על הוועדות לקבל החלטות הנוגדות את המדיניות המחוזית.

גם לטענות לפיהן תוכניות רבות תקועות בוועדה, יש לו פתרון בדמות הקמת פורום הממונים על מחוז המרכז, במשרדי הממשלה השונים, שינסה לפרק את החסמים העוצרים את התוכניות. "הכוונה שלי היא לקיים דיונים לגבי התוכניות התקועות, וליצור לגביהן דו"חות תקופתיים, שבהם יפורטו החסמים ודרכי הטיפול. המטרה שלי היא לגרום לכך, שזמן הדיונים יצומצם, כדי שהיזמים יוכלו לדעת אם התוכנית בה הם משקיעים זמן, כסף ותקוות כה רבות, היא סבירה, או שמוטב שיוותרו עליה לפני שהם משקיעים בה כסף רב".

עוד נושא בו יתמקד אחרי הבחירות הוא הרשויות הערביות שבמחוז: "הקמתי פורום של ראשי רשויות ערביות. בפגישה הראשונה קיימנו דיון בסוגיית הבנייה לגובה ביישובים הערביים. אחרי הבחירות נתמקד גם בזה".

לאמרני יש תוכניות גם לגבי מתחם נתב"ג. לדבריו, הוא המליץ לפני מספר שבועות למשרד הפנים להקים במקום רשות מקומית תעשייתית (כמו ברמת חובב ובתפן) ובכך להתחיל סוף סוף לגבות ארנונה מהעסקים במקום. לדבריו, משרד הפנים יוכל להחליט מה לעשות בכסף. לגבי יתרת השטחים הגליליים שבמחוז, מתכנן אמרני לחלק אותם בין הרשויות השונות ולהסדיר את הטיפול בתושבים החיים בתחומם.

אמרני, אל"מ (מי"ל), הגיע למשרד הפנים לפני כ-10 שנים, כאחראי על יחידת פיקוח וביקורת ברשויות המקומיות. עם השנים הצליח להפוך את היחידה לאגף בכיר לביקורת. האגף שלו הכין את דו"ח ביקורת ומעקב לעסקים הפועלים ללא רשיון עסק בניגוד לחוק, דו"ח חשוב על תפקוד הוועדים המקומיים ביישובים החקלאיים ועוד. בתפקיד מנהל המחוז הוא זכה לאחר מכרז פנימי.

גלובס: עד כמה הוועדה סובלת מלחצים של יזמים ופוליטיקאים לאשר תוכניות?

אמרני: "כיום יש בציבור רגישות גדולה הרבה יותר לגבי כל נושא הלחצים, ולכן אף אחד אינו מעז להפעיל לחץ בצורה ישירה. אני מקווה שהשקיפות המירבית שאני מתכנן תמנע לחצים כאלה בעתיד. בנוסף, אני תומך ברעיון לפיו הדיונים בוועדות יירשמו בפרוטוקול, וזאת למרות טענות של חברים לפיהן רישום פרוטוקול ימנע מהם להתבטא בחופשיות".

- איך אתה מגדיר את האג'נדה התכנונית שלך?

"אני חסיד של הסתכלות אזורית, ומציאת האיזון הנכון בין הצורך בבנייה למגורים ובבנייה לתעסוקה, לבין צרכי איכות הסביבה. אני מאמין שאין להסתכל על כל רשות באופן נפרד, אלא על המרקם הכללי. אם התוכנית לאיחוד רשויות לא יצאה לדרך, אפשר לפחות ליצור שיתופי פעולה אזוריים, כאשר נושאי התכנון והבנייה יכולים לשמש כזרז לכך".

- לאחרונה נשמעים קולות לפיהם יש צורך להפסיק את השיווקים במרכז למען חיזוק הפריפריה. מה עמדתך?

"באיזור המרכז יש עדין עתודות קרקע רבות שניתן לנצלן למגורים ולתעשייה, תוך שמירה על השטחים הפתוחים והשטחים הירוקים. אני לא תומך בשום פנים ואופן בעצירת התכנון, אלא במתן מענה לרצון הציבור".

- חלק מראשי הרשויות באזור המרכז, בנתניה בכפר סבא וגם אחרים, מתנגדים לבניית דירות ובהן שלושה חדרים, מה עמדתך?

"יש קושי גדול בהתערבות בשיקולים תכנוניים של הרשויות השונות, במיוחד כשהן משתמשות בנושא גודל הדירות כדי לנתב אוכלוסייה כרצונן. הגישה שלי היא מתן כמה שיותר חופש פעולה לרשות המקומית. יחד עם זאת אני מאמין, שצריך להגביר את נוכחות נציגי לשכת התכנון המחוזית בוועדות המקומיות, וזאת כדי שההחלטות יהיו סבירות ככל האפשר".

- עד כמה ועד מתי איזור המרכז ימשיך לסבול מעודף תעסוקה?

"אנחנו נמצאים בעיצומה של בדיקה, שמטרתה לברר את היקף שטחי התעסוקה הפעילים והפחות פעילים במחוז. גם בתחום זה אני תומך בראיה אזורית ובשיתוף פעולה בין אזורי התעשייה השונים, בין ראש העין וכפר קאסם, בין המועצה אזורית חוף השרון ונתניה, בין מועצה אזורית לב השרון ונתניה ובין צור נתן וכוכב יאיר לבין המועצה האזורית דרום השרון. בנושא ראש העין וכפר קאסם קיימנו כבר דיון אצל שר הפנים, אברהם פורז, בכוונה לזרז את המהלך".

-בתחום המחוז קיים מתח רב בין מועצות אזוריות ורשויות עירוניות, יש לך רעיונות כיצד לפתור זאת?

אמרני: "הרעיון של שיתוף פעולה הוא הפתרון היחיד, שכן ברור ששום רשות לא תהיה מוכנה למסור שטחים ולאבד את הסיכוי לגבות ארנונה. בכל מקרה, אנחנו כבר מכינים תשתית רעיונית ברמה מחוזית, שתאפשר להתלבש על הנושא הזה מיד אחרי הבחירות".