פורז: יש להעביר את עבודת ועדות התכנון המחוזיות לטיפול גופים חיצוניים

מציע לממן עבודת הגופים הפרטיים בהטלת אגרות על כל המבקש להגיש תוכנית לרשויות התכנון

"יש להוציא למיקור חוץ (אווט-סורסינג) את עבודות ועדות התכנון המחוזיות של משרד הפנים, ולהעבירן לטיפול גופים חיצוניים, על מנת לייעל את מערכת התכנון בישראל". כך אמר היום (ב') שר הפנים, אברהם פורז, בכנס הארצי השלישי לבנייה ותשתיות, שמתקיים במרכז הירידים בת"א.

לדברי פורז, חלק מהסחבת והבעייתיות בעבודות הוועדות נובעות מהעומס הרב המוטל עליהן. פורז טוען, כי הטלת אגרות על כל מי שמבקש להגיש תוכנית כלשהי לרשויות התכנון עשויה לממן בצורה חלקית לפחות את הוצאות העבודה למיקור חוץ.

יו"ר האיגוד לבנייה ותשתיות, ד"ר יואב סרנה, אמר היום ל"גלובס", כי הרעיון של פורז הוא רעיון נכון, שמזמן היה צריך ליישמו. לדבריו, ישנם לא מעט פרויקטים תשתיתיים ש"תקועים" בצנרת התכנונית חודשים רבים.

פורז טוען עוד, כי במכרזים אין חובה לקבל את ההצעה הזולה ביותר, אלא את ההצעה הנכונה והמתאימה ביותר. "כפי שאדם ההולך לעו"ד אינו בוחר דווקא בעו"ד הזול ביותר, כך גם בעבודות תכנון הנדסה ואדריכלות יש לבחור את ההצעות הטובות ביותר, ולא את הזולות ביותר".

לדבריו, כיום מגישים הצעות במחירי הפסד על מנת לזכות במכרז, ולבסוף העבודה נראית בהתאם. פורז אומר עוד, כי זהו אינטרס של המדינה שישולם שכר טוב וראוי לאדריכלים ולמהנדסים, על מנת לקבל את העבודות הטובות ביותר.

מהנדס עיריית ת"א לשעבר, האדריכל ישראל גודוביץ, הטיל ספק רב באפשרות להוציא לפועל את תוכנית פורז.

בשיחה עם "גלובס" אמר, כי כל עוד לא יתוקן חוק התכנון והבנייה והסמכות הבלעדית לחתימה על תוכניות תעבור לידי אנשי המקצוע - לא ישתנה דבר בפועל.

פורז התייחס גם לנושא הבנייה בשיטת פל-קל. לדבריו, בעקבות מסקנות ועדת זיילר, שהוקמה לאחר אסון אולמי ורסאי, הוקם מטה שאינו מתפקד מסיבות שונות. לטענתו, קיימים פתרונות אחרים פרט לטיפול גורף בכל הבניינים הבנויים בשיטת פל-קל.

פורז מציע לחוקק חוק חובת מסירת מידע על מבנים בהם יהיה הכרח לחשוף האם הבניין בנוי בשיטת פל-קל או לא.

בנוסף מציע פורז למנוע את חידוש הרשיון לעסקים שלא טיפלו בתקרות הפל-קל שבהם, וכן לבצע רישום של הערת אזהרה בטאבו לכל מבנה שנבנתה בו תקרה בשיטת פל-קל, זאת על מנת שהרוכשים הפוטנציאלים ידעו בדיוק מה הם קונים.