מספנות ישראל בנתה במשך עשרות שנים את מתקניה ללא היתרי בנייה

חברת מספנות ישראל בנתה את המתקנים והמבנים הקיימים בשטחי המספנות במפרץ חיפה ללא קבלת היתרי בנייה כחוק, במשך עשרות שנים. כך נודע השבוע לראשונה, כאשר הוועדה המקומית חיפה לתכנון ובנייה התבקשה במפתיע לאשר בדיעבד את היתרי הבנייה על-ידי הבעלים הנוכחיים של מספנות ישראל.

יודגש, כי כל הבנייה הבלתי חוקית בוצעה כאשר החברה היתה בבעלות ממשלתית מלאה. החברה נמכרה לפני שש שנים לאנשי העסקים שלמה שמלצר, עו"ד שלומי פוגל וסמי קצב.

פוגל אמר ל"גלובס", כי "אנחנו מנסים כבר תקופה ארוכה לקבל את היתרי הבנייה, ומאחר שעיריית חיפה תומכת בבקשה ההגיונית שלנו, אני מאמין שנקבל את ההיתרים בקרוב. אכן היתה זו שערורייה שהממשלה בנתה במשך עשרות שנים ללא היתרים, וכעת אנחנו מבקשים לפעול אך ורק על-פי החוק".

לדברי פוגל, אין קשר בין ההחלטה להפעיל נמל פרטי לבין הבקשה לקבל לגליזציה (היתרי בנייה בדיעבד) למתקנים שניבנו בעבר במספנות. פוגל אמר, כי הנמל הפרטי לא יעבוד מתוך המתקנים שניבנו בשעתו, אלא מתוך שטחי פעילות חדשים.

המומחה לאיכות הסביבה, ד"ר יצחק אבנון, המשמש כיועץ לסיעת נטו במועצת העיר חיפה, העריך השבוע, כי יש קשר בין בקשת הלגליזציה לבין הכוונה להפעיל נמל פרטי. לדברי אבנון, מספנות ישראל חייבת לקבל רשיון עסק כדי להפעיל נמל פרטי, ולצורך כך יש להוכיח כי פעילות הבנייה בתוך המספנות חוקית.

יצוין, כי הנושא נדון השבוע על-ידי סיעת נטו בעיריית חיפה, שבראשות אלי קולס. מהבקשה שהוגשה לוועדה עולה, כי במשך עשרות שנים ניבנו 40 מבנים במספנות בשטח כולל של 27,400 מ"ר ללא היתר, וחלקם אף על דרך ציבורית, לדברי אבנון.

בפני הוועדה הוצגו תוכניות המתאר של איזור מספנות ישראל, שעל-פיהן אמורים להינתן היתרי הבנייה. אחת התוכניות המופקדות אף מציעה לבטל את הדרך החוצה את שטח המספנות, עליה עומדים כיום בניינים. תוכנית זו לא קיבלה תוקף בעקבות התנגדות של רשות שדות התעופה, האחראית על השדה הסמוך.

לדברי משרד מהנדס העיר חיפה, יש לקבל אישור מינהל התעופה האזרחית לגבי גובה הבניינים. כמו כן, יש להכין תסקיר השפעה על הסביבה. לדבריו, התוכנית לא חתומה על-ידי רשות הנמלים.

משרד מהנדס העיר המליץ לוועדה המקומית לאשר את הלגליזציה בשטחי המספנות, בתנאי שיתקבלו אישורים של רשות הנמלים, מינהל התעופה האזרחית ופיקוד העורף, וכן בתנאי שיתקבלו אישורים נוספים כמו לגבי חניה ואישור התוכנית המבטלת את הדרך עליה הוקמו מבנים.