טיפול במי השתייה נמנע בשל מאבקים בין משרדי התשתיות ואיכות הסביבה

דיון בכנסת חושף "קרב" בין נציבות המים לבין המשרד לאיכות הסביבה

מאבקי כוח בין משרדי התשתיות ואיכות הסביבה מונעים טיפול נאות במי השתייה המזדהמים לאורך מישור החוף. כך נחשף השבוע בכנסת, בישיבה משותפת של ועדות המדע ומפגעי הסביבה.

בדיון התגלה, כי נציבות המים, השייכת למשרד התשתיות, מנהלת קרב סמכויות ממושך עם המשרד לאיכות הסביבה, וכתוצאה לא מתבצעות פעולות מתואמות לשמירה על איכות המים, והנושא הרגיש נופל בין הכיסאות. התברר, כי מינהלת המים שהוקמה לתאם בין המוסדות משותקת למעשה, ובעשר שנות קיומה התכנסה רק פעמיים.

מהנדסת מחוז המרכז במשרד הבריאות, ולרי פוהורילס גילתה, כי בחודשים האחרונים נסגרו בארות במרחב חולון ובת ים בעקבות בדיקות שמצאו כי המים אינם ראויים לשתייה. להערכתה, גובר קצב הזיהום של אקוויפר החוף, ובתוך מספר שנים לא ניתן יהיה לספק לתושבים מים באיכות ראויה לשתייה.

יו"ר ועדת איכות הסביבה של ארגוני הנשים, ציפי רון, דיווחה על ממצאי סקר לפיהם רבים מתושבי ישראל צורכים רק מים מינרליים בגלל אובדן האמון באיכות מי הברז. היא ציינה כי מצב זה מקפח את השכבות החלשות שידן איננה משגת לרכוש את בקבוקי המים והן נאלצות לשתות מים מאיכות ירודה.

ראשי הוועדות, ח"כיות ד"ר לאה נס (ליכוד) ומלי פולישוק-בלוך (שינוי) התריעו על התחושה הגוברת של חוסר אונים מול התכתשות הרשויות והזדהמות המים. הן תבעו מהמשרדים ליישב את המחלוקת ולשתף פעולה לתיקון המצב בתוך 6 שבועות עד לדיון נוסף במחדל הציבורי שנקבע בסיכום.

נציבות המים מסרה, כי היא פועלת על-פי סיכומים שהושגו עם המשרד לאיכות הסביבה ב-2002, כאשר התחום הבעייתי שנותר במחלוקת בין הצדדים הוא נושא הזיהום בדלקים, שאותו יעביר נציב המים, שמעון טל, להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין. יצוין, כי בעוד שהמשרד לאיכות הסביבה טוען שזיהום הדלקים הוא חמור מאד, טוענת נציבות המים שמדובר בזיהום קטן ומשמעותי הרבה פחות.