איתם הניח על שולחן הממשלה הצעה לאמץ את מסקנותיה של ועדת זיילר

הסכמה מקיר לקיר כי דרושה רביזיה מקיפה בתחום התכנון והבנייה, אך קשה מאוד ליישמה

"דברים בסלע", כך מכנה מהנדס עיריית ירושלים, אדריכל אורי שיטרית, את מסקנות ועדת זיילר שפורסמו היום (ג'). לדבריו, אין ספק שהגיע הזמן לקחת את חוק התכנון והבנייה בידים, ולערוך בו את הרביזיה המתבקשת. באותה עת ממש יש לערוך את השינויים המתבקשים גם בתחום אחריות הרשויות המקומיות על אכיפת חוקי התכנון והבנייה.

"מה שחשוב הוא, שהדו"ח שם על סדר היום הציבורי את כל נושא התכנון והבנייה, ואת הצורך לערוך שינויים בנורמות", אומר שיטרית, "הדבר היחיד שיש להצטער עליו הוא, שאנו מגיעים לתובנות מסוג זה רק בשחר שאחרי האסון".

שיטרית מדגיש, שבעדותו בפני ועדת זיילר גם הוא התריע על זילות מקצוע התכנון, כפי שטוענת גם הוועדה, ועל כך שהשיקול המרכזי בבחירת מתכנן הוא השיקול הכספי. לדבריו, מי שאשם בתופעה הם משרדי הממשלה, ואחריהם הרשויות המקומיות, שלגביהם השיקול הכספי הוא היחיד, בעוד ששיקול האיכות הוא שולי לחלוטין.

לדברי שיטרית, עיריית ירושלים כבר הפנימה את השיעור הפרטי הנורא שלה מאסון ורסאי. עם זאת הוא מדגיש, שזו תהיה אשליה להאמין שדו"ח אחד יביא לשינוי המצב, אך אין ספק שתרומת הדו"ח תהיה בהנעת תהליך זה.

שר השיכון, אפי איתם, אמר, שהוא הניח על שולחן הממשלה הצעת החלטה הקוראת לאמץ את מסקנות הוועדה, ולהטיל על משרדו ליישם את החלטותיה. לדעתו, על הממשלה לתת כלים וסמכויות בידי משרד השיכון כדי לתקן את העיוותים בכל הקשור לחוק התכנון והבנייה. לדבריו, פיזור סמכויות התקינה והאכיפה בין המשרדים השונים לא תתקן את הבעיה העיקרית, שהיא העדר גוף אחד המפקח על הבנייה.

עוד אמר איתם, שמשרדו פועל לשלול רשיונות קבלן למי שמבצע עבודות שלא על-פי חוק, ודורש לקבל סמכויות להעמיד לדין פלילי קבלנים עבריינים, אך לצערו, דרישות אלה אינן מיושמות בשל בעיות בירוקרטיות. לדבריו, "כל זמן שענף הבנייה סובל מהעדר גוף אחד המוודא שהעבודות מבוצעות על פי התקנים, לא ניתן יהיה להגיע לפתרון".

איתם גם דוחה את הטענות לפיהן כל המכרזים המפורסמים בארץ הם על בסיס מחיר בלבד. לדבריו, "במכרזים שמפרסם משרד השיכון ניתנת הוראה חד משמעית, בניגוד לדעת משרד האוצר, שאין להכריז על הזוכים לפי ההצעה הזולה ביותר, אלא לתת משקל לניסיון, התאמה טיב ובטיחות".

נשיא התאחדות הקבלנים, שמואל אולפינר, אמר, שההתאחדות מקבלת את הדו"ח על כל מסקנותיו, והיא מצפה שהרשויות אכן יפעלו בהתאם להמלצות אלה. לדבריו, ההתאחדות טוענת מזה זמן רב שהענף מפוצל בין 10 משרדים שונים, ולענף הבנייה אין למעשה "אבא" בין משרדי הממשלה.

שר הפנים, אברהם פורז, אמר שיוכל להגיב רק אחרי שילמד את פרטי הדו"ח. גם הטכניון ביקש לקרוא תחילה את כל פרטי הדו"ח.