עיריית ת"א הוציאה צווי פינוי ל-13 דוכנים של מפעל הפיס המוצבים על מדרכות ברחבי העיר

מפעל הפיס: בעיריית ת"א עסוקים בחיפוש טענות ותירוצים וכורתים את העץ עליו הם יושבים

עיריית ת"א הוציאה היום (א'), צווי פינוי ל-13 ביתנים של מפעל הפיס מתוך עשרות הפזורים ברחבי העיר, כך נודע ל"גלובס". הביתנים והדוכנים המוצבים על המדרכות ברחבי העיר ת"א יוסרו כבר בימים הקרובים.

לפני כשנה וחצי החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה על פינוי הדוכנים. כיום, לא קיימת תוכנית בניין עיר (תב"ע) המאפשרת הצבת ביתני שירות על גבי המדרכות, ואישור ביתנים שכאלה מצריך הכנת תב"ע חדשה.

על-פי חוק התכנון והבנייה, יש לקבל היתר בנייה להקמת ביתני השירות לכל מבנה, ומכיוון שלא קיימת תב"ע מאושרת - לא ניתן להוציא היתרים. בעבר הוקמו על מדרכות העיר ביתנים ללא הליך רישוי מוסדר, ובמהלך שנות ה-90 הוקמו עשרות ביתנים על המדרכות ברחבי העיר.

מדיניות העירייה בשנים האחרונות היא פינוי המדרכות לשימוש הולכי רגל. בהתאם למדיניות זו, פונו בשנים האחרונות למעלה מ-1,000 מפגעים. כיום נבחנות מחדש גם ההתקשרויות הקיימות בנושא שלטי חוצות, במטרה לצמצם את הפגיעה במעבר החופשי של הולכי הרגל.

בשלב הראשוני הוצאו 13 הוראות פינוי לדוכנים, אשר מהווים הפרעה לעבודות פיתוח עתידיות דוגמת הרכבת הקלה ביפו, פארק שימור בדרום הקריה וכיכר חדשה במתחם ביה"ח איכילוב. העירייה הגישה למפעל הפיס תוכנית פינוי לחמש שנים, אך מאחר וזה לא נענה לדרישה, הוחלט בעיריית ת"א להוציא את הצווים.

יוזם התוכנית, מהנדס העיר דני קייזר, אמר בעבר ל"גלובס", כי "מדובר במדיניות חשובה שתביא לקיצה את המפגע האורבני שהפך את מדרכות העיר לבלתי אפשריות".

לדבריו, אין כל סיבה, שבעלי הדוכנים לא ינהלו את עסקיהם ככל בית עסק אחר, בקצה המדרכה, מבלי להפריע לתנועת הולכי הרגל בפרט ולנוף האורבני בכלל.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה, כי עד לשעה זו לא הגיעו אליהם צווים כלשהם. "התנהלות ומערכת קבלת ההחלטות בעיריית ת"א, לא ברורה לנו.

הוקם צוות מיוחד משותף לשני הגופים שהיה אמור לפתור את המחלוקות בין הצדדים. באופן חד-צדדי פוזר הצוות על-ידי העירייה. ביד אחת העירייה לוקחת כסף ממפעל הפיס לבניית פרויקטים וביד שנייה הם סוגרים נקודות מכירה. אנחנו תוהים מהיכן הם חושבים שאנחנו לוקחים את הכסף, מקור ההכנסות הם הדוכנים הללו.

בעירייה עסוקים בחיפוש טענות ותירוצים על מנת לסגור ולסלק את הדוכנים, פעם אגרת שילוט, פעם תב"ע. בעירייה כורתים את העץ עליו הם יושבים".