מנתח הלב ולדימיר יקירביץ' הורשע בהריגה, קבלת שוחד, גניבה וסחיטה

ההרשעה החמורה ביותר של רופא בכיר בתולדות המדינה; התביעה תבקש הטלת עונש מאסר ממושך

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (ג') את מנתח הלב ד"ר ולדימיר יקירביץ' בהריגת שתי נשים שאושפזו במחלקה שניהל בבית החולים איכילוב בת"א. זוהי ההרשעה החמורה ביותר של רופא בכיר בתולדות המדינה.

יקירביץ' הורשע גם בלקיחת שוחד, גניבה, סחיטה באיומים וכן בשמונה אישומים של טיפול רשלני, כאשר נטש חולים בחדרי הניתוח. מדובר בין היתר בקבלת אלפי דולרים תמורת ביצוע ניתוחים וסחיטה מבתו של אחד ממנותחיו.

בסך הכל הורשע ב-17 אישומים וזוכה רק מאישום אחד של טיפול רשלני. כל המעשים התרחשו כאשר שימש יקירביץ, כמנהל המחלקה לניתוחי לב באיכילוב, בשנים 1996-1990.

יקירביץ' משמש עד היום כמנתח בבית החולים אסותא, בהיתר משרד הבריאות, ומבצע 12 ניתוחים בחודש - כולל בהפניה של רופאים באיכילוב. הפרקליטות הודיעה לאחר פסק הדין, שתפעל למנוע ממנו ביצוע ניתוחים בעתיד.

מעשי ההריגה בוצעו כאשר יקירביץ' הורה במקרה אחד שלא להחיות חולה, ובמקרה אחר - להפסיק פעולה של בלון באבי העורקים. מעשי הרשלנות היו כאשר נטש חולים על שולחן הניתוחים והפקידם בידי רופאים זוטרים, בין היתר לשם ביצוע ניתוחים פרטיים בבית חולים אחר.

העונש המירבי על הריגה הוא 20 שנות מאסר. העונש בגין לקיחת שוחד הוא שבע שנות מאסר; העונש המירבי על עבירת הגניבה הוא שלוש שנות מאסר; העונש על סחיטה באיומים הוא שבע שנות מאסר. התביעה כבר הודיעה שתבקש לגזור על יקירביץ' מאסר לתקופה ממושכת.

השופט ג'ורג' קרא מציין בהכרעת הדין, כי התרשם שמדובר ב"אדם משכיל, חיוני ונבון ביותר", אך במהלך עדותו תכונות אלו לא בלטו וחומתו הנוקשה נסדקה.

קרא אומר: "אז חזיתי באדם יהיר ושחצן, כשעל חלק מהשאלות השיב בשקר ועל חלקן באמת הנוחה לו. הוא האשים את רופאי המחלקה, חוקרי המשטרה והעיתונות בעלילה שרקמו נגדו וביקש להסתתר מאחורי טענה מדומה של 'קונספירציה' שרקמו נגדו לא רק עובדי המחלקה, אלא גם חוקרי המשטרה וקרובי משפחותיהם של המנותחים".

אחד האישומים נגע לכך שבמהלך ניתוח של רחל מרקוביץ', בת 71, הודיע יקירביץ' לבני משפחתה שהיא נפטרה ועזב את חדר הניתוח. אולם הרופאים הזוטרים שנשארו בחדר הניתוח הצליחו לעצור דימום ממנו סבלה והיא נפטרה 12 ימים מאוחר יותר, וזאת בעקבות קרע באזור המנותח.

בבית המשפט טען יקירביץ', כי החולה סבלה ב-12 הימים שבהם חיה ועל כן, על-פי מבחן התוצאה, צדק. קרא דחה טענה זו.

עוד טען יקירביץ', כי קיבל היתר ממנכ"ל איכילוב, פרופ' גבי ברבש, לגבות תשלום ממנותחיו הפרטיים. הנהלת בית החולים דחתה טענה זו, וקרא קבע ש"מדובר בטענה שקרית שאין לה כל בסיס ואחיזה במציאות".

בנוגע לעבירות השוחד והסחיטה בהן הורשע יקירביץ', כותב קרא: "הנאשם ניצל את העובדה שהינו מנתח בכיר ומבוקש, וכי בני המשפחה והחולים הנזקקים לו מצויים במצב של מצוקה וחרדה וחלקם במצב נפשי קשה... לא יכול להיות ספק בכך שהנאשם מעצם תפקידו, היה מודע לעובדה שהמתלוננים היו במצוקה".

ועדת האיכות של בי"ח אסותא, בו מועסק ד"ר ולדימיר יקירביץ', החליטה הבוקר (ג') להפסיק את עבודתו. הנהלת אסותא ציינה, כי עד כה ביצע יקירביץ' את מלאכתו "עם תוצאות טובות ובמסירות רבה".

יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, פרופ' אבינועם רכס, הודיע, כי הלשכה תדון באחת מישיבותיה הקרובות בפסק הדין נגד יקירביץ', ותשקול אם יש מקום להשאירו כחבר בהסתדרות הרפואית. לדברי רכס, זוהי הסנקציה המירבית שהלשכה לאתיקה יכולה להטיל על החברים בהר"י.

רכס הדגיש, כי הלשכה לאתיקה או ההסתדרות הרפואית אינן בעלות יכולת לשלול מיקירביץ' את רשיון העבודה שלו כרופא, וסמכות זאת מצויה בידי משרד הבריאות.