ביהמ"ש: דין רכישת זכות הרשאה במקרקעין ביו"ש - כדין רכישת הזכות בתחומי הקו הירוק

דחה השגת שני מערערים על שומת מס רכישה שהוצאה להם בגין רכישת זכויות ביישוב טלמון

עסקאות בזכויות הרשאה בשטחי יהודה ושומרון מהוות רכישה של "זכות במקרקעין" לעניין החוק. כך עולה מפסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים.

מדובר בערר בפני בית המשפט המחוזי בשבתו כוועדת ערר מחוזית, על החלטת מנהל מס שבח, לפיה נדחתה השגת המערערים על שומת מס רכישה שהוצאה להם בגין עיסקת רכישת זכויות במקרקעין.

המערערים, אמיר ואהלה ספוקויני, רכשו זכויות בדירת מגורים ביישוב טלמון בשנת 2000. לטענתם, זכות זו, שנרכשה על-ידם מהמוכרים, אינה "זכות במקרקעין" כמשמעותה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה).

בשנת 1984 נחתם בין הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי באזור יהודה ושומרון ובין ההסתדרות הציונית העולמית, הסכם הרשאה אשר במסגרתו מסר הממונה להסתדרות חזקה ליישב במשבצת מסוימת בשטחי יו"ש.

בהסכם, ההסתדרות הקצתה זכויות הרשאה למתיישבים העומדים בתנאים שנקבעו, וחתמה עימם על כתב התחייבות המקנה להם זכות להחזיק במקרקעין ולהתיישב בהם.

המחלוקת בין הצדדים נסובה סביב השאלה האם הסכם ההרשאה עליו חתמו, המקנה להם זכות להחזיק במקרקעין, לבנות עליהם ולהתיישב בהם, יש בו כדי להוות רכישת זכות במקרקעין ולחייבם במס.

המערערים טענו, כי הזכויות הנרכשות הן הרשאה להחזיק ולהשתמש במקרקעין בלבד, שכן הבעלות על הקרקע שייכת להסתדרות, ומאחר שהמקרקעין נמצאים ב"איזור" ולא בישראל, הם אינם עונים על הגדרת הרשאה ב"מקרקעי ישראל" המופיע בחוק מיסוי מקרקעין.

לפיכך, טענו, רכישתם אינה נחשבת לרכישת "זכות במקרקעין" ועל כן לא חלה עליהם חובת תשלום מיסים, ובעניין זה מס רכישה. בפרקליטות מחוז ירושלים השיבו, כי מדובר ב"זכות במקרקעין" בהתאם להגדרה בחוק, וחלה חובת תשלום מס הרכישה. זאת, לדבריהם, מאחר שמדובר בהרשאה "שמבחינת תוכנה" היא חכירה מעל 25 שנה.

יו"ר ועדת הערר, השופטת בדימוס דליה קובל, ציינה בהחלטתה לדחות את העירעור, כי העוררים ידעו ויכלו לדעת על אופן רכישת הזכויות לאחר שהתגוררו במקום יותר משלוש שנים קודם לכן.

(ו"ע 01/2037).