עיר הבה"דים: תושבי הנגב יילחמו על יישום התוכנית

עיר הבה"דים היא תוכנית של משרד ראש הממשלה, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון, להעביר, כמקשה אחת, את כל בסיסי ההדרכה הממוקמים בצריפין, לאזור בתחום המועצה האזורית רמת נגב

תוכנית המעבר של בסיסי צה"ל במרכז הארץ לנגב, והתוכנית להקים עיר בה"דים בתחום המועצה האזורית רמת נגב, מפיחה תקוות רבות בלב פרנסי ותושבי רמת נגב. סוף סוף, הם אומרים, יוקם פרויקט ענק, שיביא לאזור עשרות אלפי תושבים חדשים. שום דבר, כך נדמה, לא יפגע בשמחה שהם מפגינים בימים אלה, גם לא העובדה, שוועדת הפנים של הכנסת, שהחלה לדון בהיבטים שונים של הקמת הפרויקט, עשויה לעכב את הקמתו.

עיר הבה"דים היא תוכנית של משרד ראש הממשלה, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון, להעביר, כמקשה אחת, את כל בסיסי ההדרכה הממוקמים בצריפין, לאזור בתחום המועצה האזורית רמת נגב. על השטח המתפנה, יותר מ-3,000 דונם, ייבנו אלפי יחידות דיור. עלות הפרויקט מוערכת בכמיליארד שקל. צה"ל מחזיק באזור זה 3,630 דונם עבור בסיסי ההדרכה, ומשרתים בו אלפי חיילים, בעיקר במקצועות טכניים, צבאיים ומנהלתיים.

בשנה האחרונה החליט ראש הממשלה, אריאל שרון, בשיתוף עם גורמים אחרים, לבדוק את האפשרות להעתיק את בסיסי ההדרכה בצריפין. זאת, בעקבות בדיקות שנעשו על-ידי גורמי תכנון, ומהם עולה, כי פוטנציאל הבינוי של האזור המתפנה נאמד בכ-15 אלף יחידות דיור. מדובר באזור בינוי אטרקטיבי במיוחד, היושב על צירי תנועה ראשיים, קרוב לתל-אביב ועל כביש ת"א-ירושלים. מיקום כזה, עולה מהבדיקות, יגרום לדירות שייבנו בו להימכר בקלות, ובמחירים גבוהים יחסית.

בנוסף לבסיסי ההדרכה בצריפין עומדת על הפרק העברת בסיס הקליטה ומיון תל השומר, בסיס חיל האוויר בשדה דב ובסיס חיל האוויר בנתב"ג, הצפוי להתמקם מחדש בנבטים ליד ערד.

לדברי ראש המועצה האזורית רמת נגב, שמואל ריפמן, הוא יילחם כדי להביא להקמתו של הפרויקט, שיביא להעסקתם של יותר מ-1,000 עובדים רק בעבודות ההקמה הראשוניות, שיכללו גם עבודות העפר, תשתית ופיתוח.

תוכנית המגורים שהגה צה"ל לאנשי הקבע היא הקמת שכונת מגורים חדשה, אבל ריפמן וראשי רשויות בנגב לא מעוניינים לשמוע על כך. לדידם ישתלבו אנשי הקבע בשכונות המגורים הקיימות בבאר שבע, דימונה, ירוחם ורמת נגב. יצוין, כי עיר הבה"דים מתוכננת לקום בטווח נסיעה של 20 דקות מכל היישובים הסובבים את הפרויקט. בעיני רוחם, רואים ראשי הרשויות בנגב את פרויקט עיר הבה"דים כפרויקט שיזניק את הנגב הרבה שנים קדימה.

בגלל הקירבה לאתר הפסולת הרעילה והמפעלים הכימיים ברמת חובב, יש תוכנית חלופית: גורמי תכנון במינהל, במועצה האזורית רמת הנגב ובמועצת בני שמעון, בדקו מספר חלופות לבסיסי ההדרכה, והוחלט לקחת כאופציה שני אתרים נוספים: מצפה רמון (בה ממוקם בית הספר לקצינים בה"ד 1), ומרחב רהט-להבים (על כביש תל-אביב-באר שבע).