המכירה לזכאי הדיור הציבורי נפסקה כמעט לחלוטין בשל הקפאת המבצעים

רק 18,500 זכאים רכשו את דירותיהם; 85 אלף יחידות דיור נותרו בידי חברות הדיור הציבורי

בעקבות הקפאת מבצעי מכירת דירות הדיור הציבורי במרכז הארץ, הופסקה כמעט לחלוטין מכירת הדירות לזכאים. דירות ספורות בלבד נרכשות בפריפריה, שם טרם בוטל המבצע.

מנתוני משרד השיכון עולה, שבמסגרת שני מבצעי מכירת הדירות לדיירי הדיור הציבורי רכשו 18,541 זכאים את דירותיהם. 3,800 יחידות דיור נקנו במסגרת מבצע "הבית שלי" (מבצע שטרית) שנתן עדיפות לתושבי הפריפריה.

14,741 יחידות נקנו במסגרת מבצע "קנה ביתך" (מבצע רן כהן) שנתן עדיפות לדיירים ותיקים. במשרדי חברות הדיור רשומות עוד 1,479 משפחות המעונינות לרכוש דירות.

בבעלות החברות השונות נותרו עוד 85 אלף יחידות דיור. יצויין, שמזה 14 שנה המדינה אינה בונה דיור ציבורי, למרות שקיים ביקוש עצום לדירות אלה. בכל שנה מתפנות 3,000 יחידות דיור. הביקוש לדירות עומד על 50 אלף יחידות.

מטרת חוק הדיור הציבורי, ביוזמת ח"כ רן כהן היתה לאפשר לדיירי הדיור הציבורי, השוכרים דירות מהמדינה, לרכוש את דירותיהם ולהעבירן לבעלותם.

החוק נחקק בשלהי ממשלת נתניהו והוקפא מיד. במקומו הוחלט על מבצע "הבית שלי", שנתן עדיפות למשפחות מרובות ילדים המתגוררות בפריפריה.

בנוסף הבטיחו ראשה הממשלה דאז, בנימין נתניהו, ושר האוצר דאז, מאיר שטרית, לסוכנות להעביר לידיה את תקבולי מכירת הדירות בסכום של 600 מיליון שקל. הבטחה זו כונתה "שערוריתית" על-ידי כל מי שפעל לקידום החוק. עמידר העבירה אף היא לממשלה 600 מיליון שקל, תקבולי מכירת הדירות, אך למרות זאת המדינה טרם בנתה ולו דירה אחת מכספים אלה.

ממשלת ברק לא קיבלה אף היא את חוק הדיור הציבורי, אך אישרה את מבצע "קנה ביתך", שהעניק הנחה של עד 91% לוותיקי הדיור הציבורי. רוב הקונים רכשו את דירותיהם במסגרת מבצע זה.

במסגרת חוק ההסדרים האחרון בוטלו כל מבצעי הדיור הציבורי במרכז הארץ, וכיום הם חלים על הפריפריה בלבד. דייר דיור ציבורי במרכז הארץ המעונין לרכוש את דירתו, אינו יכול ליהנות עוד ממסלול ההנחות שהעניקו המבצעים.

על-פי ההערכות, מי שרכשו עד היום את הדירות היו האוכלוסיות החזקות יותר מבין הנזקקים, ואילו יתר הדיירים ממילא אינם מסוגלים לרכוש את הדירות.

בהתאם לחוק שיזמה ח"כ תמר גוז'נסקי ובהתאם להסכם שנחתם בין עמידר לממשלה, מחויבות חברות הדיור הציבורי בתחזוקת דירות הדיור הציבורי על-פי סל שנקבע מראש. ההשתתפות העצמית של הדיירים היא בהתאם למצבם הכלכלי.

מכירות