סקר: ראשון לציון, נתניה וירושלים הן הערים האטרקטיביות להפרטת משקי המים והביוב

ראשון לציון, נתניה, ירושלים, בת ים ותל אביב, הן הערים האטרקטיביות ביותר להפרטת משקי המים והביוב שלהן. כך קובע סקר שערכה חברת טאסק ארנסט אנד יאנג בקרב 17 הרשויות הגדולות בארץ.

האטרקטיביות נבחנה על רקע התועלות הפוטנציאליות של ההפרטה לרשויות, ועלות הליך ההפרטה. ההליך מחייב את הרשות בשלב הראשון להשקיע סכום כסף גבוה עד לחתימת החוזה.

סקר קודם בתחום זה שערכה טאסק מצא, שכתוצאה מהליך ההפרטה של משקי המים והביוב יוכלו הרשויות לגייס עד שישה מיליארד שקל.

הסקרים נערכו על רקע אישור חוק התאגוד, המחייב את הרשויות המקומיות ליצור תאגידי מים וביוב, ולנתקם מהמערכת הכספית העירונית הכללית.

על-פי החוק, בשלב השני יוכלו הרשויות להפריט את משקי המים והביוב, ובכך להרוויח ממכירת התשתיות לשוק הפרטי ובמקביל לשפר את אספקת המים לתושבים.

עד כה השלימו את תהליך התאגוד ראשון לציון, מטולה, נתניה וירושלים. פרדס חנה וכרכור הן הרשויות היחידות שביצעו עד כה הפרטה.

לדברי מנכ"ל טאסק, סלקו קלירקופר, מידת ההתאמה לביצוע ההפרטה נמדדת על-פי תשעה קריטריונים, ביניהם גודל הרשות - יתעניינו פחות ברשויות קטנות; היקף הגירעון התקציבי של הרשות - גרעון גדול יתמרץ את הרשות.

קריטריון נוסף הוא המבנה הארגוני של משק המים - ככל שהפעילות מופרדת צפויים פחות מכשולים. לדעת קלירקופר, אם רשות טרם הפרידה את ניהול משק המים שלה מיתר פעולותיה, עלול ליווצר עיכוב של שנה בתהליך ההפרטה.

לדבריו, אם הרשות עושה שימוש בקבלני משנה לגביית חובות, קריאת מונים, תחזוקה ומחשוב, תהפוך הרשות לאטרקטיבית.

גורמים נוספים שיסייעו להפרטה הם רמה סוציואקונומית גבוהה יחסית של היישוב; שיעור פחת מים גבוה שניתן לשפרו ומצב תשתיות מים וביוב המחייב השקעה גבוהה. תנאי נוסף כמעט הכרחי הוא הנהלה עירונית חזקה ורצון עז מצד ראש הרשות לבצע את המהלך.

עוד ברשימה שפרסמה טאסק הרצליה, כפר סבא, רעננה, חיפה, רחובות, באר שבע, אשדוד ואשקלון. בתחתית הרשימה נמצאות חולון, פתח תקווה, גבעתיים ורמת גן.