כולם מתנגדים כולם

אין כמעט תוכנית בנייה למגורים, תעסוקה או תוכנית תשתית שאינה זוכה מיד למטר התנגדויות מצד גורמים שונים - עמותות, יחידים, משרדי ממשלה ומוסדות התכנון עצמם

אין כמעט תוכנית בנייה למגורים, תעסוקה או תוכנית תשתית, שמגיעה למוסדות התכנון על-ידי המדינה, המינהל, משרד השיכון או באמצעות יזמים פרטיים, שאינה זוכה מיד למטר התנגדויות מצד גורמים שונים.

בין המתנגדים אנשים פרטיים החשים שנפגעו מהתוכנית, עמותות, ארגונים ירוקים, משרדי הממשלה השונים, ואפילו מוסדות התכנון עצמם. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות למתנגדים עצמם, וחלקן לנוהלי התכנון שלאחרונה פשוט מזמינים התנגדויות.

מודעות לאיכות הסביבה

"אנחנו חברת שפע שבה לציבור יש מודעות רבה יותר לאיכות חייו ולמה שמתרחש סביבו", אומר סגן מנהל אגף התכנון לשעבר במינהל מקרקעי ישראל, דודי רוסו.

"עובדה זו גורמת לרבים להתנגד לתוכניות שיש להן פוטנציאל פגיעה בביתם הפרטי וברכושם, אך גם לתוכניות שיש להן פוטנציאל לפגוע בסביבה", אמר.

"אלה מתאגדים בחבורות ועמותות המתנגדות לפרויקטים לעיתים בקצה השני של הארץ. כך למשל חבורה של ג'יפאים תגיש התנגדות לבניית מחצבה בנגב, עמותות סביבתיות מגישות התנגדות לתוכנית לבניית תחנות רוח בגלבוע או נגד זיהום הים. לתוכנית אולם הכדורסל של מכבי תל אביב התנגדו אתמול מאות מתושבי שכונת כוכב הצפון בתל-אביב", הוסיף.

לעמותות ולאגודות מסייעים שורה ארוכה של עו"ד, שעושים זאת לעיתים ללא תשלום, מתוך ידיעה שהתנגדויות מגיעות בדרך כלל לעמודי החדשות של העיתונים, ומספקות בכך פרסומת אוהדת לו או לאנשי הציבור התומכים בה. בארץ קיימת עו"ד רבים שכל הקריירה שלהם מבוססת על התנגדות לתוכניות.

התנגדויות מוגשות על-ידי ראשי ערים המתנגדים לתוכניות של קודמיהם. כך קרה בתוכנית להרחבת כפר יונה, בתוכניות בנייה בחיפה ועוד. בחלק מהיישובים מערכות בחירות מבוססת על התנגדות לתוכניות למגורים ולתשתית ולאחר הבחירות מתבקש ראש העיר לפרוע את השטר.

מינהל מקרקעי ישראל ידוע כמי שמתנגד באופן כרוני כמעט לכל תוכנית, שלדעתו פוגעות בזכויותיו בקרקע. כך למשל מתנגד המינהל לתוכנית פארק איילון שתכננה הוועדה המחוזית תל-אביב.

מתנגדים קבועים

משרד התחבורה ידוע כמי שמתנגד כמעט לכל תוכנית, בטענה שהיא לא לוקחת בחשבון שיקולים תחבורתיים. לתוכנית דרום הקריה שנדונה אתמול (ג') בוועדה המחוזית תל-אביב, התנגדו משרד התחבורה ונת"ע לצד המועצה לשימור אתרים.

משרד הביטחון מתנגד להרחבת יישובים בטענה שאלה יפגעו בזכויותיו. רשות שדות התעופה מתנגדת לתוכניות לבנייה לגובה, ומבקשת שיפוי מכל תוכנית שמא הדיירים ידרשו פיצוי בשל הרעש העולה ממטוסים.

המשרד לאיכות הסביבה מתנגד לתוכניות רבות בטענה של פגיעה בסביבה. כך למשל הוא גרם לעצירת תוכנית ראש העין הגדולה, אחרי שהתוכנית קיבלה תוקף.

"אנחנו לא הרוב"

"נוצר בציבור הרושם כאילו הארגונים הירוקים מובילים את מספר ההתנגדויות", אומר ראש אגף שימור סביבה בחברה להגנת הטבע, רענן בורל.

"הנתונים מראים שהדבר אינו נכון. בדיקה מדגמית שערכנו מוכיחה שנגד 2,000 תוכניות המוגשות למוסדות התכנון בשנה, אנחנו מגישים בממוצע 30 התנגדויות, כאשר אף התנגדות אינה קטגורית", אמר.

"בדרך כלל אנחנו לא דורשים את ביטול התוכנית, אלא מבקשים שינוי, לעיתים אנחנו מציעים אלטרנטיבה שלדעתנו יכולה לתרום לתוכנית", אמר.

לדעת בורל, האחריות על המספר הרב של ההתנגדויות מוטלת על חוק התכנון והבנייה, שיצר בעצמו מוסד מסובך זה. לדעתו, במקום לבקש מהציבור להתנגד לתוכניות, היה על מוסדות התכנון לבקש לשמוע הערות ולהטמיען בתוכנית.

לדעתו, באם מוסדות התכנון היו משתפים פעולה זה עם זה וגם משתפים את הציבור, כל המהלך היה שונה לחלוטין, וכל תוכנית לא היתה עוברת מסכת ייסורים כה ארוכה.