היזמים צובאים על הות"ל

גוברת המגמה בה יזמי פרויקטים גדולים בישראל מתעלמים מגופי התכנון המסורתיים * דאגה באירגוני הסביבה

יזמים צפויים להגיש תוכניות רבות לוועדה לתשתיות לאומיות, על מנת לעקוף את הבירוקרטיה של לשכות התכנון. לדוגמא, מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון, ממליץ לגופים תחת אחריות משרדו להעדיף את הות"ל על פני מינהל התכנון - "מחוסר ברירה".

הות"ל מקדמת כיום 14 תוכניות תשתיות לאומיות, מתוכן ארבע תוכניות של רכבת ישראל: קו אשקלון-באר שבע, רכבת העמק, עכו-כרמיאל וקו לוד-באר שבע; מע"ץ מקדמת את כביש 461, כביש 9 כביש 90 מחלף עד הלום וכביש 7.

הות"ל מטפלת בנוסף בתוכנית שדה התעופה חיפה, 2 תחנות כוח, כביש הטבעת המערבית וכביש 16 בכניסה לירושלים. בכוונת יזמי תשתית שונים, ביניהם רכבת ישראל, מע"ץ ונתיבי איילון, להגיש תוכניות רבות נוספות. היזמים צפויים להגיש את הפרויקטים הבאים: הוספת מסילה רביעית באיילון, כריית תעלה לניקוז האיילון לים, בניית מתקן התפלה ותחנת כוח בשפד"ן, מאגר למים מיובאים ומתקן התפלה בקיסריה.

בנוסף אמורים היזמים להגיש לות"ל תוכניות לשדרוג כביש 4, הפרויקט לקירוי האיילון, המשך פיתוח איילון צפון ומזרח, קו הרכבת הר צין- אילת, כביש מספר 1 ועוד.

בות"ל טרם התקבלו בקשות רשמיות, אך נציגי היזמים - מע"ץ, רכבת ישראל, חברת החשמל, נתיבי איילון - מנהלים פגישות הכנה טרם הגשת התוכניות. הסיבה לעליית האטרקטיביות של הות"ל בעיני היזמים היא שחיקה בגופי התכנון המסורתיים.

מנכ"ל משרד התחבורה, בן ציון סלמן אמר, כי הוא ממליץ, מחוסר ברירה, לפנות לות"ל במקום לפנות למינהל התכנון. לדבריו, "כל עוד האירגונים הסביבתיים ימשיכו להתעקש באופן בלתי נסבל ויתקעו תוכניות לתקופה של עשרות שנים, אנחנו נקדם את כל התוכניות שיעמדו בקריטריון של תוכנית תשתית לאומית בות"ל".

לדבריו, "נוצר מצב בלתי נסבל שגורם נזקים חמורים למשק בשל התעקשות לא סבירות. לשכת התכנון בעצמה גרמה לגופים שונים לחפש דרכים לעקוף אותה. כבישי הרוחב למשל תקועים למעלה מעשר שנים בוועדות התכנון.

"למשרד התחבורה יש נכונות להתפשר, וגם לשאת בעלויות הכספית של שינויים מטעמי סביבה - אבל בגבול סביר. לצערי, אין את הנכונות הזו בוועדות התכנון ובמוסדות התכנון", הוסיף.

מנכ"ל נתיבי איילון, אריה בר, מוסיף: "כל התוכניות של נתיבי איילון יועברו לות"ל, כי הוועדה המחוזית מתעללת בפרויקטים שלנו. ההתחשבות שלהם בפרויקטים לאומיים שלנו, כמו למשל איילון דרום, היא אפס".

לדברי בר, "מטרטרים אותנו במחוזית ללא כל צידוק, וכל פקיד זוטר יכול לעצור תוכניות לאומיות. הדרך שבה הדברים מתנהלים בוועדה המחוזית היא בושה וחרפה, אני צריך להתחנן בשביל לקבל אישורים?".

"הוועדות המחוזיות, שהן זרוע של הממשלה, פועלות במובהק נגד מדיניות ממשלתית. אז למי נחכה? למשיח?! הפנייה לות"ל היא לא מאהבת מרדכי אלא בשל העדר אלטרנטיבה. הות"ל היא לא כליל השלמות, אבל יש שם לפחות רצון אמיתי לקדם תוכניות, לעמוד בלו"ז, להקשיב, להנחות ולהכריע - לטוב ולרע", אמר.

ברכבת מצטרפים לעמדה הרווחת ומציינים, כי הות"ל לא עושה הנחות, אך ההבדל הוא בעיקר בשקיפות. לדברי הגורמים, יזם מבין מיד מה רוצים ממנו, מהן הדרישות מראש, ואין הפתעות תוך כדי התהליך, כמו במוסדות התכנון.

כצפוי, המתנגדים למהלך זה, הם בעיקר הגופים הירוקים ומינהל התכנון. פורז הודיע לאחרונה, כי ישקול להפוך את הות"ל לועדת משנה של המועצה הארצית, ולהעביר את הפיקוח על היועצים הסביבתיים של הות"ל למשרד לאיכות הסביבה. מהלכים אלה, טוענים היזמים מנגד, יקברו למעשה את הות"ל.

הסיבה לפופולריות של הות"ל ברורה - מינהל התכנון איבד את המונופול על אישורי תוכניות משמעותיות, והאירגונים הירוקים, לרבות המשרד לאיכות הסביבה, הפכו להיות הרבה פחות דומיננטים ביכולת לעצור תוכניות.

אנשי הות"ל, המתכננת - בינת שוורץ, היו"ר - מרדכי מרדכי והמזכיר - אדריכל אריאל וכסלר, לא מתרגשים מהביקורת על התנהלות לכאורה אנטי סביבתית. בות"ל משוכנעים, שהתוצר הוא לא רק יעיל יותר מבחינת לוחות זמנים, אלא גם מבחינה שיקולי סביבה.

לאחרונה פנתה עמותת אדם טבע ודין לרכבת ישראל על מנת לעצור את התופעה: "לא ניתן להתעלם מכך שתכנון מספר לא מבוטל של קווים הועבר לאחרונה לוועדה לתשתיות לאומיות. המידע מדאיג, שכן מדובר בגוף תכנוני שהולדתו בחטא ושפגמיו מרובים.

לטענת העמותה, הות"ל פועלת במנותק ממערכת התכנון הכללית, שיקול דעתה האוטונומי מוגבל, מטרת פעילותה היא תכנון חפוז, יכולת הציבור להתייחס לתכנון מצומצמת, והסקרים והסביבתיים אינם מפוקחים על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, אלא על-ידי יועץ שכיר.

אדריכלית הנוף, יעל דורי, מייעצת לרכבת ישראל להימנע בעתיד מפנייה לות"ל, ולהקפיד על שלמות תכנון מפורט בערוצים הרגילים. "אחרת, מה שנדמה כחוסך זמן בטווח הקרוב, עלול להתגלות כגורם לעיכובים גדולים ורבים בהמשך", אמרה.

מתכננת הות"ל, בינת שוורץ, אמרה בתגובה: "הות"ל הוא שירות של משרד הפנים לפרויקטים מורכבים וחשובים של תשתית. משרד הפנים, באמצעות תיקון לחוק, הקים מערכת מקצועית, יעילה, זריזה וקפדנית, שמטפלת בתוכניות ומעבדת אותן לפרטי פרטים".

לדבריה, "נוצר מצב, שצוות אחד, מקצועי, מטפל בתוכנית מהתחלה ועד הסוף, ונמנע מצב שבו אחרי החלטה של ועדה אחת מחליטות ועדות אחרות, גבוהות בהיררכיה, החלטות סותרות, דבר שמקשה על היזמים".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה, כי "הוועדה לתשתיות לאומיות מהווה חלק אינטגרלי ממוסדות התכנון, המלווים על-ידי גורמי התכנון במשרד הפנים. מטרת המחוקק היתה שרק פרויקטים אשר יש כוונה לבצעם באופן מיידי, יידונו בהליכים המקוצרים שנקבעו לוועדה".

משרד הפנים תוקף את היזמים. "גופים אלה, ה'מזדרזים' להגיש תכניות לות"ל לשם קבלת הליכים מקוצרים, נמנעים מלבצע תכניות מאושרות לפרויקטים של תשתיות לאומיות - בטענה של חוסר תקציב".