נחתם ההסכם לייבוא המים בין ישראל לטורקיה: מיליארד מ"ק במשך 20 שנה

האוצר: המחיר - 24 סנט למ"ק לא כולל הובלה, הוא יקר; אין לדעת מה תהיה עלות המים הסופית

מנכ"ל משרד החוץ, יואב בירן, חתם היום (ה') על הסכם עם עמיתו הטורקי, אוגור זיאל, לייבוא 50 מיליון מ"ק מים לשנה מטורקיה למשך 20 שנה. ההסכם נחתם במסגרת הדיאלוג המדיני בין הצדדים, שעוסק בהסדרת נושאים איזוריים.

על-פי ההסכם עלות המים שימכרו הטורקים לישראל, מיליארד מ"ק, כ-24 סנט למ"ק. מחיר זה אינו כולל את עלות הובלת המים ולכן אין לדעת מה תהיה עלות המים הסופית.

לדברי גורמים באוצר, בדיקות שנערכו בנושא מגלות שעלות ההובלה תהיה גבוהה מאוד, שכן עלות מסי הנמל עלולה לייקר כל מ"ק ב-20 סנט למ"ק ועד ל-30 סנט למ"ק. עלות המים כעת גם אינה כוללת את הקמת המתקן אליו יתחברו האוניות המביאות מים.

על-פי התוכנית יוקם המתקן בנמל קצ"א באשקלון. המים מהאוניות ייכנסו לצינורות ההולכה של מפעל ההתפלה שיוקם באותו במקום, ויועברו לאגם בשפך זוהר. משם יועברו המים בצינורות לנגב.

עלות מ"ק מים מותפלים, כפי שנקבע במכרזי ההתפלה כ-53 סנט למ"ק בלבד. לפי שעה מוקם בארץ מתקן התפלה אחד ליצור 100 מיליון מ"ק באשקלון ובתוך חודשיים צפוי האוצר לפרסם מכרז נוסף להקמת מתקן להתפלת 100 מיליון מ"ק נוספים.

לדברי גורמים באוצר, המחיר שמשלמת ישראל לטורקיה הוא יקר, ויש חלופות זולות יותר.

השבוע (ב') אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תוכנית להתפלת 750 מיליון מ"ק מים בשנים הקרובות. אישור זה הופך את ייבוא המים למדיני מעיקרו.

לדברי גורמים במשק המים, העובדה שההסכם נחתם בין משרדי החוץ של המדינות, מצביעה על כך שמדובר בהסכם מדיני בלבד, ולא בהסכם כלכלי אופרטיבי. לטענתם, אם היה מדובר בהסכם כלכלי היו חותמים שרי התשתיות ושרי האוצר של שתי המדינות על ההסכם.

שר התשתיות, יוסף פריצקי, אמר בתגובה שההחלטה לייבא מים, התקבלה על-ידי הממשלה, והוא מקווה שהיא תתרום ליחסים בין המדינות. מנציבות המים נמסר, שהיא ממלאת אחר כל החלטות הממשלה.