שרון הורה לשר הפנים להימנע מהקמת ועדה קרואה שתחליף את עיריית לוד

ההנחיה ניתנה למרות הקמת ועדת חקירה של משרד הפנים הבודקת את תפקודה של העירייה

ראש הממשלה, אריאל שרון, הינחה את שר הפנים, אברהם פורז, שלא להקים ועדה קרואה לעיר לוד, למרות הקמתה של ועדת חקירה מיוחדת שתבחן את פעילות העירייה ושעשויה להמליץ על הקמת ועדה קרואה. כך נודע ל"גלובס".

שרון שוחח בנושא בשבוע שעבר עם פורז, ומהשיחה עלה, כי ללא קשר למסקנות הוועדה, לא תוקם ועדה קרואה. לוד היא אחת משלוש הערים, בנוסף לעכו ודימונה, עליהן הכריז שרון כזכאיות לטיפולו האישי. במקביל, היחידה הארצית לחקירות הונאה משלימה את חקירתה בדבר הקשרים בין שרון ליזם דוד אפל ותוכניות נדל"ניות בקירבת לוד.

ביוני 1997 הדהים אפל את המינהל, כאשר חתם על הסכם עם מושב גינתון לרכישת כל השטח החקלאי של המושב. מדובר ב-1,500 דונם, הגובלים בכביש מס' 1 ליד מחלף לוד. התוכנית היא לפרויקט ענק של מגורים ומסחר, והמיקום הוא אטרקטיבי.

שרון הפך בשנה האחרונה את לוד לפרויקט לאומי. הוא הגיע לעיר לסיורים תכופים ולחץ באופן אישי על פקידים ומהנדסים לאשר תוכנית שאפתנית להקמת 19 אלף יחידות דיור.

בשבוע שעבר הקים משרד הפנים ועדת חקירה לבדיקת תיפקוד עיריית לוד, בראשות מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, עוזי וכסלר. בהמשך לשימוע שקיים מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב, לראש עיריית לוד, בני רגב (הליכוד), המליץ בר-לב על הקמת ועדת החקירה.

במשרד הפנים הדגישו, כי למרות מאמצים נמשכים של המשרד בשנה האחרונה להביא להבראת העירייה, ביניהם התחייבויות מצד העירייה להכין תוכנית הבראה המקובלת על משרד הפנים, וכן העברת תקציבים מיוחדים בהיקף של מיליוני שקלים - לא שיפרה העירייה את מצבה הכספי והתפקודי.

העירייה סיימה את 2002 בגירעון של 49 מיליון שקל, ביחס להכנסות של 270 מיליון שקל, מתוכן 145 מיליון שקל הן הכנסה עצמית, והשאר מענקים והעברות ייעודיות.

עומס המלוות הרובץ על העירייה עומד נכון לסוף שנת 2002 על 75 מיליון שקל, ושיעור גביית הארנונה בעיר עומד על 37% בלבד. ממספרים אלה נובע, כי בשנת 2002 הוציאה עיריית לוד פי 2.2 מהכנסותיה העצמאיות.

יצוין, כי פורז התנגד נחרצות לחקיקתו של חוק המאפשר הקמת ועדה קרואה לרשות מקומית ללא צורך בהסכמתו של שר הפנים. שינוי איימה אז במשבר קואליציוני ושלא לתמוך בתקציב המדינה. עוד נטען, כי שינוי לא תאפשר לנגוס בסמכויות שר הפנים, מאחר ושיקול דעתו לא ייפגע מלחצים פוליטיים אלה או אחרים.

משרד הפנים אישר את דבר הפגישה עם שרון ואת העובדה, כי שרון ביקש לבחון את כל האפשרויות לגבי עתידה של לוד - בקשה שהמשרד יפעל לפיה. בנוסף ציינו במשרד הפנים, כי הם ממשיכים לפעול על-פי המדיניות הנהוגה כיום, וכי ועדת החקירה ממשיכה לפעול כמתוכנן.

בנוסף ביקשו לציין, כי פורז פועל על פי אמונתו ויושרו, ואין הוא נכנע ללחצים באשר הם. בכלל זה ציינו, כי השיחה עם ראש הממשלה היתה על מנת לנסות למצוא פתרונות נוספים לבעיותיה של לוד.

בוועדה חברים עוד היועץ המשפטי של עיריית ת"א, אחז בן-ארי (לשעבר היועץ המשפטי של משרד רה"מ) וגזבר עיריית חולון, יצחק וידבסקי. את עבודתה מרכז דניאל שגב ממשרד הפנים.

עד סגירת הגיליון (ה') לא התקבלה תגובת לשכת ראש הממשלה.