נדחתה הקמת היישוב כפר המדע בגדות המכתש הגדול

לטענת המתנגדים היישוב מתוכנן במקום רגיש מבחינה נופית, שאין לפגוע בו על-ידי הקמת יישוב

הממשלה החליטה לאחרונה לדחות את הקמתו של יישוב ב"מכתש הגדול" בנגב. הממשלה דנה השבוע בערעור של שר הפנים, אברהם פורז, על החלטת ועדת השרים לעניין הקמת יישובים חדשים ופיתוח היישובים הקהילתיים בנגב ובגליל, בראשות אפי איתם.

הממשלה קיבלה את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להחזיר לדיון נוסף בוועדת השרים. לדעת מזוז, על הוועדה לשוב ולדון בתוכנית, והפעם תוך כדי שמיעת ההסתייגויות של משרדי איכות הסביבה, הפנים והחינוך.

ועדת השרים החליטה בחודש שעבר, לאשר הקמת יישוב קהילתי "כפר המדע" בנגב. לערעור פורז, הצטרפו גם השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, ושרת החינוך, התרבות והספורט, לימור לבנת.

פורז ערער על מספר נקודות בתוכנית - לטענתו אסור לממשלה לקבוע נקודת ציון מדויקת להקמת יישוב ובכך, להכתיב החלטה למוסדות התכנון. לדבריו, על הממשלה לקבוע מדיניות, במקרה זה בדבר פיתוח ירוחם וסביבתה, והתוכניות המפורטות ייבחנו במוסדות התכנון.

פורז טען עוד, כי ועדת השרים אינה יכולה לקבוע את דרך קביעת השיוך המוניציפאלי של היישוב באופן מפורט. לדבריו, סמכות זו נמצאת בידי שר הפנים.

לתוכנית כפר המדע מתנגדים רבים, ובהם המשרד לאיכות הסביבה וארגוני הסביבה, שלטענתם היישוב מתוכנן במקום רגיש מבחינה נופית, שאין לפגוע בו על-ידי הקמת יישובים חדשים.

ראש הממשלה, אריאל שרון, הודיע בישיבה כי הוא מייחס חשיבות רבה ליישוב הנגב, אולם מאחר שנשמעו הערות רבות לגבי היבטים חברתיים וסביבתיים, הוא מציע להחזיר הנושא לוועדת השרים לשם דיון נוסף.