תמ"מ ירושלים נתקעה במחוזית - תשונה מהותית

מתכננת המחוז מתנגדת לפרטנות התוכנית

הוועדה המחוזית ירושלים לא תמליץ למועצה הארצית להפקיד את תוכנית המתאר המחוזית, אלא אם יבוצעו בה שינויים דרמטיים. בדיון ממושך שהתקיים במליאת הוועדה בשבוע שעבר, הובילו יו"ר הועדה עו"ד מתי חותה ומתכננת המחוז בינת שוורץ מהלך, שמטרתו ביטול קביעות מהותיות בתמ"מ לעניין הגדרת אזורים לפיתוח ולבנייה, הקטנת שטחים פתוחים, ריכוז אזורי תעסוקה וכו'.

בדיון אמרה שוורץ, כי התוכנית המוצעת אינה תואמת את המטרות לשמה הוכנה: "תפקידה של תוכנית מחוזית היא להתוות מדיניות בקווים גסים, לאפשר גמישות ושיקול דעת לוועדות המקומיות בהתאם לשינויים. התוכנית הזאת יורדת לפרטים מיותרים ולמעשה מבטלת את הוועדה המחוזית".

בביקורת נטען, שהתוכנית לא מוסיפה שום שטח משמעותי לפיתוח עירוני ופרברי. התמ"מ מוסיפה 30 אלף דונם יערות (על 250 אלף דונם שמוגרים כיום), 26 אלף דונם לשמורות טבע (על 56 אלף דונם) ו-9000 דונם לגנים לאומיים (על 30 אלף דונם קיימים).

לתוכנית הוגשו מאות הסתייגויות והערות, ובאופן מפתיע לא הוגשו לתוכנית הערות מצד אירגונים סביבתיים, אלא בעיקר מצד יוזמי התוכנית, עיריית ירושלים, עיריית בית שמש מועצה מקומית קריית יערים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מחוז השפלה וההר, משרד הבריאות, משרד השיכון, מינהל אזרחי איו"ש, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הראל, מינהל מקרקעי ישראל , המשרד לאיכות הסביבה , מועצה מקומית מבשרת ציון , משרד התיירות, מועצה אזורית מטה יהודה.

חלק ניכר מההערות מתייחס לרצון להפוך איזורים שהוגדרו בתמ"מ כשטחים פתוחים, יער, שמורות טבע וכו' - לאיזורי פיתוח. כך למשל עיריית ירושלים, באחת מהערותיה, מבקשת להגדיר את מתחם הדסה כאזור לפיתוח ולא ליער כפי שמבקשת התמ"מ. כך גם לגבי גבעות עלונה. משרד השיכון מבקש גם הוא להגדיר את השטח הכלוא בין רמת רחל להר חומה בדרום מזרח העיר לשטח שייועד לבינוי, גם המינהל מבקש להגדיר את גבעת האוניברסיטה לשטח פיתוח עירוני. הערות דומות הוצגו גם לגבי איזורי תעסוקה, תיירות ופיתוח תשתית תחבורה.

הביקורת וההערות הרבות סביב התוכנית למעשה חיזקו את עמדת לשכת התכנון המחוזית, לפיה התוכנית מחמיצה את מטרתה. לכן הוחלט, בתום דיון ממושך, לקבוע עקרונות שיהוו בסיס להכנת השינויים: להקטין את השטחים המיועדים כשטחים פתוחים כך שיוגדרו רק רצפים ולא שטחים נקודתיים, להגדיר שטחים חקלאיים, להוסיף מאסה לפיתוח עירוני, לאפשר פיתוח פרברי בסמוך ליישובים קיימים, לבטל הגדרה של יערות ושמורות בסמוך לאותם יישוביים, ועוד. לשכת התכנון הדגישה בדיון, כי השינוי המהותי ביותר שעל מתכנני התוכנית לבצע הוא שינוי בתפיסת מטרות התמ"מ.

הוועדה, כאמור, מסרבת להמליץ למועצה הארצית להפקיד את התוכנית במתכונתה הנוכחית, אלא בשינויים ניכרים.