הולנת"ע תחזור לדון בתמ"א 35; אם תאושר - תובא לאישור ב-2005

אישורה יסדיר את התכנון; בתוכנית מנגנון עידכון שיפתור מחלוקות שיצוצו

הולנת"ע (ועדה לענייניים תיכנוניים עקרוניים, ליד המועצה הארצית) תחזור לדון בשבוע הבא (א') בתוכנית המתאר הארצית המשולבת (תמ"א) 35. באם התוכנית תאושר, ניתן יהיה להביאה לאישור הממשלה בראשית 2005.

במסגרת הדיון בולנת"ע יציג מינהל התכנון המקדם את התוכנית, שורה של שינויים שנקבעו בה בעקבות ההתנגדות הרבה שהיא עוררה בעיקר בקרב המגזר החקלאי והמועצות האיזוריות.

בעקבות התנגדות זו פסקו הדיונים לאישור התמ"א לפני שנתיים, ועתה הם מתחדשים. בהעדר תוכנית מתאר מאושרת ממשיכים גופי התכנון לפעול על-פי תוכנית המתאר הארצית 31, שתוקפה פג לפני מספר שנים.

אישור התוכנית החדשה יסדיר את כל נושא התכנון בארץ, ומכאן חשיבותה הגדולה. תמ"א 35 תוכננה על-ידי צוות בראשות האדריכלים אריה שחר ושמאי אסיף, כיום מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים.

בין השינויים שהוכנסו בתוכנית, מתוך מטרה לזרז את אישורה, קביעת מנגנון של מעקב ועדכון תקופתי - אחת לשנתיים או שלוש שנים, שמטרתו לאפשר את פתרון קונפליקטים בין התכנון הקבוע בתמ"א, לבין הדרישות המשתנות בשטח.

על-פי החלטה זו, צוות מיוחד במינהל התכנון יאסוף את הערות לתמ"א, כפי שיבוא לידי ביטוי מצד היזמים, הרשויות המקומיות, משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל, וישקול את עדכונה על-פי הצרכים.

עדכון זה יעשה תוך שמירה על עקרונותיה המרכזיים של התמ"א, שהם ציפוף עירוני, מניעת פרבור, שמירה על השטחים הפתוחים, שמירה על השדרה הירוקה ועל רצועת החיץ, עידוד תחבורה ציבורית ועוד.

שינויים נוספים בתמ"א כוללים מתן עדיפות גדולה יותר לגליל ולנגב על-ידי הקטנת המרקמים העירונים באיזור המרכז והרחבת הישובים בפריפריה עד לגודל של 500 יחידות דיור בעיקר בדרום הארץ; הרחבת המרקם העירוני במערב ירושלים וחיזוק מעמדן של התוכניות המחוזיות.

שינוי נוסף הוא ביטול המרקם העירוני-כפרי והמרתו למרקם שמור. ישובים הנמצאים במרקם זה, ביניהם קדימה, צורן, ורבים אחרים, יוכלו לגדול על-פי מה שמייעדת תוכנית המתאר, תוך התחשבות בסביבה.