הוארך תוקף ההנחות בקרקע בעמק יזרעאל ובצפון

בשבוע שעבר החליטה מועצת מקרקעי ישראל על הארכת תוקפן של ההנחות במחירי הקרקעות בעמק יזרעאל ובצפון כולו. תוקף ההנחות הוארך בחצי שנה נוספת. לדברי ראש המוא"ז עמק יזרעאל, איתן ברושי, הנחות אלה הן משמעותיות עבור עמק יזרעאל: "העמק זקוק למחירים מוזלים של קרקעות לבנייה כתנאי להישארות הבנים באיזור ולמשיכת אוכלוסיה חדשה".

ברושי ציין את הפעילות המאומצת של גורמים שונים, יחד עם מנהל העמותה לקידום הגליל, האלוף (במיל') יצחק בריק, על מנת להאריך את תוקף ההחלטה. לפני כשלוש שנים החליטה הממשלה על הוזלת מחירי הקרקעות בעמק יזרעאל ובצפון כולו, במטרה לחזק את האזור ולהגדיל את האוכלוסייה בו. ההחלטה ניתנה לתקופה של שנה וחודשה שוב ושוב לשנה נוספת. משמעות ההחלטה בעמק יזרעאל היא הוזלה ניכרת - לעיתים במחצית המחיר - של דמי ההיוון המשולמים למינהל מקרקעי ישראל. בהתאם להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר, תחל לפעול ועדה מיוחדת, אשר תבחן את מדיניות הקרקעות ותגיש את המלצותיה.

לדברי ברושי, תוצאות ההחלטה ניכרו היטב בעמק יזרעאל בשנים האחרונות. לדבריו, עליית המחירים בתקופה שקדמה להחלטה גרמה למשפחות רבות לפרוש מפרויקטים שונים של בנייה בכל איזור העמק והצפון, ופגעה קשות בתנופת הפיתוח באיזור. כתוצאה מההחלטה על הורדת המחירים, נמכרו בשלוש השנים האחרונות מאות מגרשים בעמק יזרעאל, שחלקם הגדול כבר אוכלס.

לדברי ברושי, למרות המצב בשוק הנדל"ן, קיימת כל הזמן התעניינות במגורים בעמק יזרעאל. ברושי ציין, כי בשנים האחרונות גדלה אוכלוסיית המועצה באלפי משפחות חדשות, בעיקר ביישובים שמשית ואחוזת ברק, ובשכונה החדשה בקיבוץ הסוללים. כן ציין את ההרחבות בכפר יהושע, בתל עדשים, באלוני אבא ועוד, אשר נהנו מהנחות של עד 50% ממחירי הקרקע. לדבריו, ההנחות בעמק יזרעאל הן גורם משמעותי ביותר, משום שיישובי המועצה אינם נהנים מתנאים של עדיפות לאומית כלשהם.

ברושי: "מטרתנו המרכזית היא להביא לאזור אוכלוסייה חדשה ולהשאיר כאן את הבנים. תנופת הבנייה והפיתוח היא תופעה מבורכת, ולמרות קשיי התקופה אנו מנסים למצות את מרב הפוטנציאל הגלום בהחלטה על הארכת תוקף ההנחות". עוד ציין ברושי, כי בעקבות פסטיבל "ימי חלב ודבש" בשבועות, שהביא לעמק עשרות אלפי אנשים, גדלה מאוד באחרונה ההתעניינות ברכישת מגרשים בעמק.