מאבק אידאולוגי-תכנוני

ראשי הערים בדרום, שמאימים להתבצר על המצדה, אומרים שזוהי יריית הפתיחה למאבק אידיאולוגי-תכנוני, שמשמועתו חלוקה צודקת יותר של המשאבים הקרקעיים. הם משוכנעים שאחריהם יבואו עוד רבים

דרישתן של ערד ודימונה לפרק את המועצה האזורית תמר היא פרק נוסף במתיחות השוררת ממילא בשנים האחרונות בין הערים לבין המועצות האזוריות.

לטענת ראשי ערים רבים ברחבי הארץ, ובראשם ראש קרית שמונה, חיים ברביבאי, וראש עיריית נתניה, מרים פירברג, בעוד שבערים מתרכזת מרבית האוכלוסיה, נהנות המועצות האזוריות ממרבית השטח - אך מדלילות אוכלוסין. משמעות הדבר היא חלוקה בלתי צודקת של משאבים.

הדברים התחדדו עוד יותר עם ראשית גלי העלייה, שהגבירו את הדרישה לשינוי ייעוד קרקע חקלאית. המצב שנוצר אז היה אבסורדי למדי - הערים קלטו את העולים, בחלקם נזקקים הדורשים שירותים רבים. באותה עת ממש נהנו המועצות האזוריות מתקבולי שינוי ייעוד הקרקע החקלאית לבנייה למגורים במושבים ובקיבוצים. אין פלא אם כך, שהראשונים להתגייס לטובת טענות הקשת המזרחית הדמוקרטית, היו ראשי הערים ביישובים רבים בארץ.

אך לא רק זאת. בצד הפשרת הקרקע לבנייה צמחו לצדי הדרכים גם פרויקטים גדולים למסחר, הפתוחים גם בשבת. לטענת הערים, אלה גוזלים מהם ארנונה יקרה, ומהווים תחרות לא הוגנת למרכזי הערים.

ראשי הערים בדרום, שמאימים להתבצר על המצדה, אומרים שזוהי יריית הפתיחה למאבק אידיאולוגי-תכנוני, שמשמועתו חלוקה צודקת יותר של המשאבים הקרקעיים. הם משוכנעים שאחריהם יבואו עוד רבים.