גרנד נטר: 20,000 מ"ר בלי היתר, באישור ראש המועצה

ראש המועצה האיזורית חוף השרון, אהרון בז'רנו, מצדיק את ההקלות ותוספות הבנייה לדלק נדל"ן ולאינטרגמא בכך, שהמועצה האיזורית והמושב שלו, כפר נטר, יוצאים נשכרים * מי שעוד יוצא נשכר הוא בנו של ראש המועצה, עורך הדין המטפל בחוזים של הפרויקט

לאהרון בז'רנו, ראש המועצה האיזורית חוף השרון, יש ראש מסחרי בריא, הבנה לצרכיהם של יזמים, וידע וניסיון רב בהליכי תכנון ובנייה, ובעיקר בהפשרת קרקע חקלאית. כראש המועצה האיזורית חוף השרון וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון, בז'רנו חולש על קרקעות המושבים והקיבוצים האטרקטיביים ביותר במדינה, מגליל ים, דרך ארסוף ובני ציון, ועד רשפון, שפיים ואודים.

בז'רנו הוא גם האיש החזק במושב כפר נטר. שנים רבות היה יו"ר הוועד, וכוחו רק התעצם כשהתמנה לפני 7 שנים לתפקיד יו"ר המועצה האיזורית, מסיבה פשוטה: חוץ משניים-שלושה חברים במושב כפר נטר - שאחד מהם הוא בז'רנו עצמו - כל בעלי הנחלות האחרים מפעילים שימושים חורגים ובלתי חוקיים על אדמותיהם. הכוח בידי בז'רנו, כראש מועצה, להחליט האם ונגד מי לפעול בתחום זה.

לראש המועצה אהרון בז'רנו יש גם בן בשם יובל ובת בשם אורית, שניהם עורכי דין.

זהו הסיפור של פרויקט גרנד סנטר, מצפון למתחם איקאה וסמוך לכניסה למושב כפר נטר. פרויקט גרנד נטר התחיל ביזמות של בז'רנו, עוד בשנת 1995, כאשר כיו"ר כפר נטר הצליח להפשיר חטיבת קרקע גדולה בייעוד לתעסוקה ותעשייה נקייה, ש-27 דונם ממנה, חלקו של המושב בהפשרה, הועמד למכירה. בז'רנו הביא למושב לקוח, חברה בשם א.ש.ד רון, של משפחת ולנסי. חברים במושב דרשו מכרז. המועצה האיזורית בראשות בז'רנו סייעה להוציא מכרז. א.ש.ד רון זכו במכרז, מה שמוכיח שבז'רנו בחר מראש בלקוח הנכון. המחיר בעיסקה היה 1.75 מיליון שקל למושב, ועוד התחייבויות פיתוח שונות, ודמי היוון למינהל של 9 מיליון שקל.

בחוזה הדגיש מושב כפר נטר את זכויותיו בהקשר של כל שינוי תכנוני וקנייני בפרויקט, בין השאר בגלל קירבת הפרויקט למושב. התוכנית הבסיסית של הפרויקט היתה לכ-22 אלף מ"ר שטחים עיקריים ו-35 אלף מ"ר שטחי שירות (רובם מרתפי חניה). מועצת חוף השרון הוציאה ב-97' היתר בנייה ל-22 אלף מ"ר המקוריים בתוכנית.

בגלל פטירתו של אחד מבני משפחת ולנסי, הועמד הפרויקט למכירה. יצחק תשובה שמע על כך ב-99', ורכש ממשפחת ולנסי את הזכויות בכ-5 מיליון דולר, באמצעות חברת דלק נדל"ן.

את המוכרים בעיסקה זו ייצג בנו של בז'רנו, עו"ד יובל בז'רנו ושותפו ניב סופר.

האב, אהרון בז'רנו, אישר לדלק נדל"ן לשנות את ייעוד הפרויקט למשרדים. יצחק תשובה הקים בפרויקט גרנד נטר 3 בניינים, שאל אחד מהם שקל עד לאחרונה (רכישת דנקנר) להעביר את משרדי המטה שלו. דלק נדל"ן מכרה בניין אחד לחברת אינטרגמא, שבנתה את "בית דלתא".

פרויקט גרנד נטר, מאז שנרכש על-ידי דלק נדל"ן, עובד תהליך של צמיחה וגידול בהיקפי הבנייה, וזו תופעה מקובלת בפרויקטים מסוג זה. בהקשר זה, ההקלות נתנו גם לדלק נדל"ן וגם לאינטרגמא, כאשר דלק נדל"ן, מבחינה פורמלית, היא בעצם מגישת הבקשות. הבקשות להקלות הן מסוגים שונים: בקשות לתוספות שטחים, בקשות להגבהת קומות (מה שמאפשר גלריות), בקשות להגדלת ניצול התכסית, הקלות מקו בניין וכו'. הבקשות האלה מובאות לוועדה המקומית חוף השרון, שבראשה עומד כידוע אהרון בז'רנו. ככל הידוע, וכפי שעולה מהפרוטוקולים של ישיבות הוועדה, כל הבקשות קיבלו את המלצת מהנדס הוועדה, אדריכל ירדן ערמון. בז'רנו אישר את כל הבקשות של דלק נדל"ן בפרויקט גרנד סנטר.

לאחרונה, בעקבות התנגדות של חלק מחברי מושב כפר נטר להגדלת הפרויקט, בעיקר מחשש לעומס תחבורתי, ובעקבות טענות נוספות שלהם על הפרת התחייבויות מצד דלק נדל"ן בתחום פיתוח התשתיות, הדרדרו היחסים בין המושב לבין דלק נדל"ן ואינטרגמא. בהליכים המשפטיים בין הצדדים, בתוך שפע הטענות ההדדיות - סכסוך שייפתר כאשר הצדדים יגיעו להסכמה על הפיצוי הכספי שדלק נדל"ן תיתן לכפר נטר - נחשפו עיקרי הגידול בפרויקט.

עד כה מוצו ונבנו כל השטחים שהתבקשו בפרויקט המקורי (בהיקף כולל של 22 אלף מ"ר עיקרי ו-35 אלף מ"ר חניה-שירותים). עכשיו, אחרי סידרת ההקלות שנמנו קודם, מבקשת דלק נדל"ן ממועצת חוף השרון של בז'רנו את הדבר הגדול האמיתי: להוסיף עוד שטחים - כ-11 אלף מ"ר שטחים עיקריים ועוד למעלה מ-30 אלף מ"ר שטחי שירותים-חניה (רובם במרתף).

לפי אומדן של דלק נדל"ן, שנערך מטעמה על-ידי השמאי יוסף זרניצקי, שווי הזכויות הנוספות בתוכנית החדשה הוא כחצי מיליון דולר, ויש חבות של היטל השבחה לוועדה המקומית (50%) ותשלום דמי היתר למינהל (31%), כך שסך התשלומים לרשויות הוא 81% מההשבחה.

הוועדה המקומית של בז'רנו אישרה את התוכנית והעבירה אותה לוועדה המחוזית עם המלצה לאישור. הוועדה המחוזית עדיין לא החליטה.

יזמי גרנד נטר, דלק נדל"ן ואינטרגמא, בלי היתר בנייה, כבר בנו כ-20,000 מ"ר נוספים, רובם מרתפי חניה תת-קרקעיים. הבנייה הזו נעשתה בידיעתו ובהסכמתו של בז'רנו.

כשהתגלתה לפני כמה חודשים הבנייה הבלתי חוקית, פנה הוועד החדש בכפר נטר בתלונה למועצה האיזורית, ודרש לנקוט הליכים נגד דלק נדל"ן ואינטרגמא, ולא לתת שום אישור לפרויקט. התגובה של המועצה האיזורית ובז'רנו: בסוף חודש אפריל קיבלו היזמים טופס 4, ובכניסה לקומת החניון שנבנה ללא היתר הוקם קיר בלוקים.

דלק נדל"ן היא המשיבה העיקרית לטענות, מתוקף אחריותה הכוללת בפרויקט, למרות שבחריגה הזו, לדברי גורם בכיר בחברה, חלקה היחסי קטן מאוד.

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן, מסר במסגרת ההליכים המשפטיים תצהיר ובו התייחס לעניין זה כך: "השטח עליו בנוי הפרויקט אינו שייך לכפר נטר, ועל כן אין למושב זכות לטעון כנגד דלק נדל"ן טענות בכלל, ובעניין המרתפים בפרט. רק למועצה האזורית יש זכות טיעון כנגד דלק נדל"ן בעניין המרתפים, באם קיימות כאלו בכלל, שכן המועצה האיזורית אחראית על אכיפת חוקי התכנון והבנייה בתחומה. דלק נדל"ן פעלה בהתאם להסכמה ואטמה את המרתפים באמצעות בלוקים, מבלי שניתן לעשות בהם כל שימוש, ועל כן היא קיבלה ביום 29.4.04 טופס 4 לפרויקט".

בז'רנו, כשהוא מונה את כל יתרונות היטלי ההשבחה והארנונה המועברים למועצת חוף השרון ובחלקם עוברים למושב כפר נטר, תוך שהוא עמל לאחרונה למצוא פשרה כספית בין מושב כפר נטר לבין דלק נדל"ן - אומר בפסקנות: "אני מולידו של הפרויקט הזה. אני חושב שהפרויקט הזה טוב לכפר נטר וטוב למועצה מכל הבחינות. זה נכון שאני אינטרסנט גדול של המתחם. אני רוצה שיהיה מתחם מה שיותר גדול, מה שיותר יפה ומה שיותר מפואר".

גלובס: אתה לא רואה כאן עבירה של בנייה בלי היתר בהיקף גדול?

בז'רנו: "אם זה כבר הפך למשרדים, אני צריך שיהיו גם מקומות חניה. הוועדה ואני לא רואים בזה הפרה, כי אנחנו מחכים רק לאישור של הוועדה המחוזית, והוועדה המחוזית אין ספק שתאשר, ומחכים רק לאישור של מע"צ. כדי לבנות צריך היה לבנות את המרתפים. המרתפים אטומים, וברגע שייגמר התהליך, הם יקבלו היתר כדין ויפתחו את המרתפים. נכון שאני דילגתי על הנייר של ההיתר, אבל אטמתי את המרתפים. אין מרתפים וגם אין איכלוס בגלל הוויכוחים. סתם הפסד של כסף".

לסיפור הזה יש צד נוסף. להלן קטעים ממכתב שכתב בז'רנו לוועד החדש של כפר נטר באחד משלבי הסכסוך: "לא מקובל עלי שליחת מכתבים אלי שמנוסחים על-ידי עורכי דין... אין ספק שמניעת איכלוס המבנים ע"י דלק נדל"ן או אינטרגמא גורמת נזק כספי בלתי הפיך לכפר נטר ועל כך אני מצר, גם כתושב כפר נטר.. אני מאוד מאוד מקווה שהמכתבים הבאים שיופנו אלי על ידכם לא ינוסחו ע"י כל מיני עורכי דין שכפי הנראה "קוטפים" קופונים לא קטנים מהכפר שלנו, ומכתבים אלו ינוסחו על ידכם בצורה חברית או בשיחות תיאום בינינו".

בעניין הקופונים של עורכי הדין, יש לדבריו של בז'רנו זווית אירונית.

המשרד המייצג את דלק נדל"ן כריטיינר כבר הרבה שנים, כולל בסכסוך עם המושב לגבי גרנד נטר, הוא משרד "שטיימן בן-זקן" מנתניה. ברשימת עורכי הדין של המשרד מופיע השם אורית בז'רנו-שפירא, שהיא בתו של אהרון בז'רנו.

עורכי הדין המייצגים את דלק-נדל"ן מול השוכרים והקונים בגרנד סנטר, הם עו"ד יובל בז'רנו, בנו של אהרון בז'רנו, ושותפו עו"ד ניב סופר. על פני הדברים, המשוואה פשוטה: יותר הקלות לפרויקט ויותר שטחים לפרויקט, הם יותר עבודה ויותר הכנסה למשרד של עו"ד יובל בז'רנו.

ממשרד שטיימן בן-זקן נמסר, כי המשרד לא ייצג את דלק נדל"ן בהליכי התכנון ומול מינהל מקרקעי ישראל בפרויקט גרנד נטר, אלא רק כריטיינר בהתגוננות מול תביעות המושב כפר נטר, וכי אורית בז'רנו התקבלה לעבודה בנוהל רגיל, בסוף 2002, והיא אינה עוסקת בשום אספקט של הסכסוך עם כפר נטר.

בתגובה אומר אהרון בז'רנו: "הבת שלי עובדת במשרד שנותן שירותים כריטיינר גם לגופים אחרים. תראה עד כמה שאנשים מלוכלכים. זה פשוט לא יאומן".

- והבן?

בז'רנו: "החוזים נעשים, זה נכון, אבל הבן שלי כבר נמצא בארה"ב 4 שנים, כי יש לו חברת אבטחה מאוד גדולה שמאבטחת 16 שדות תעופה בארה"ב. הוא לא מתפקד במשרד בכלל באופן אישי".

- אתה אומר שהוא לא נהנה מההכנסות של המשרד?

בז'רנו: "הוא נהנה מההכנסות של המשרד, אבל הוא לא עוסק בזה. אם דלק נדל"ן החליט לקחת אותו, זה עניינו. אני לא כפיתי אותו על דלק נדל"ן".

ממשרד עו"ד סופר-בז'רנו נמסר: "משרדנו לא יצג את דלק נדל"ן בהליכי תכנון הפרויקט ואינו מייצג אותה בהתנהלות משפטית בינה לבין מושב כפר נטר. משרדנו ימשיך לייצג את דלק נדל"ן בפרויקט באופן הולם, ע"פ הכללים וע"פ דין".

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן, אומר: "דלק נדל"ן עובדת על פי כל דין, וכל הבנייה של פרויקט גרנד נטר, משלבי ההקמה ועד היום, נבנו ברשות ובסמכות".