אושר תיקון צו המועצות: יגדיר הקשר בין המועצה האיזורית לבין ועד מקומי

התקנות מגדירות את סמכויותיו של הוועד המקומי ביישובים ומקנות לראש המועצה סמכות לפזרו

שר הפנים, אברהם פורז, אישר נוסח מעודכן וסופי לתיקון צו המועצות המקומיות, המסדיר את סמכויות הוועד המקומי בקיבוצים ובמושבים, ומגדיר את הקשר שבין המועצה האיזורית והוועד המקומי שבתחום שיפוטו. התיקון נעשה על-פי מסקנות ועדת אמרני משנת 1999, שעסקה בנושא מעמדו וסמכויותיו של הוועד המקומי.

לדברי רו"ח יוסי שלם, ממשרד רו"ח ברית פיקוח, התקנות שאישר פורז שמות קץ לאי הוודאות הקיים ביחסי המועצות האזוריות והוועדים המקומיים ביישובים, אשר גרם במספר מקרים למחלוקות ולפגיעה בשירות לחברים. "התקנות מגדירות באופן ברור את מערכת היחסים ההדדית ואת כללי העסקת עובדים על-ידי הוועד המקומי".

עוד לדבריו, במסגרת התיקון הוכפף נושא העסקת עובדים בוועד המקומי לדינים החלים על המועצות המקומיות והאזוריות. עוד נקבע, שהוועד המקומי יהיה רשאי ליטול הלוואות לשם מימון פעולות פיתוח בלבד, ובהן הקמת מבנים המיועדים לצורכי ציבור וביצוע עבודות תשתית דוגמת כבישים, מדרכות וביוב.

לדברי שלם, התיקון מקנה גם לראש מועצה האזורית סמכות לפיזור הוועד המקומי, במידה והמועצה סבורה שהוא אינו ממלא את תפקידיו. במקרה זה תוכל המועצה להורות על בחירת ועד חדש, או למנות ועדה קרואה למילוי תפקידי הוועד המקומי.

עוד נקבע, שבמקרה שראש הוועד המקומי נמנע ממילוי חובה או מביצוע עבודה כלשהי, יוכל ראש המועצה האזורית למנות אדם אחר למילוי העבודה, ולקבוע את שכרו. עוד נקבע, כי לא יכהנו בוועד המקומי שני קרובי משפחה או יותר.

עוד לדבריו, התיקון קובע גם שחלוקת הסמכויות בין המועצה האזורית והוועד המקומי תעשה על-פי החלטת המועצה האזורית. "הוועד המקומי יהיה חייב למנות ועדת ביקורת, שתבדוק האם החלטות הוועד בוצעו והאם תוקנו ליקויים שנמצאו בביקורות קודמות. כן היא תוודא שפעילות הוועד התבצעה במסגרת תקציבו המאושר. בנוסף נקבע, שחשבונות הוועד המקומי, שאינו פועל באמצעות המועצה, יבוקרו בידי רו"ח שימונה ע"י המועצה ויגיש לה דו"ח על פעולות הוועד המקומי.

גורמים בכירים במרחב הכפרי ציינו, כי החלטת פורז "היא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. הבלגן כה גדול, שיד ימין לא יודעת מיד שמאל. מה שעשו זו התחלה טובה, אבל מדובר בסך הכל בקוסמטיקה ולא בטיפול שורש".