החברה להגנת הטבע: לבטל ההחלטה להיוון במושבים

נגד ההחלטה הוגשה עתירה של פורום 15 הערים הגדולות. בשבועות האחרונים נעשו מספר נסיונות לגשר על עמדות הצדדים, אך אלה נכשלו לפי שעה

החברה להגנת הטבע פנתה אתמול (ד') ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לבטל את החלטה 959 של מועצת מקרקעי ישראל הדנה בהיוון חלקת המגורים במושב. עוד הודיעה החברה להגנת הטבע, שאם ההחלטה לא תבוטל, היא תגיש עתירה לבג"ץ נגדה.

נגד ההחלטה הוגשה עתירה של פורום 15 הערים הגדולות. בשבועות האחרונים נעשו מספר נסיונות לגשר על עמדות הצדדים, אך אלה נכשלו לפי שעה.

ההחלטה להיוון חלקת המגורים מאפשרת לחברי המושב להוון 2.5 דונם של חלקת המגורים ולהקים עליה עד חמש יחידות דיור, וכן 500 מ"ר לתעסוקה, אותן ניתן יהיה להשכיר.

על-פי ההחלטות כיום, ניתן להקים במשק החקלאי שלוש יחידות דיור בלבד, ולא ניתן להשכיר לאחרים את מבני המשק.

לטענת החברה להגנת הטבע, המיוצגת על-ידי עו"ד חגית לוז-און, ההחלטה התקבלה מבלי שנבדקו השלכותיה התכנוניות והשפעתה על כלל המשק, ומבלי שנבדקה התשתית העובדתית. לטענתה, החלטה זו סותרת החלטות קודמות בנושא.

טענה נוספת היא שההחלטה פולשת לסמכויותיהן של ועדות התכנון, ולכן נשאלת השאלה האם מסמכותה של מועצת מקרקעי ישראל לקבוע בנושאים אלה. לדעת החברה להגנת הטבע, מועצת מקרקעי ישראל צריכה למלא אחר הוראות התכנון של רשויות התכנון, ולא לקבוע הוראות אלה בעצמה.

עוד טוענת החברה להגנת הטבע שאימוץ ההחלטה תגרום לשינוי דרמטי בפניה של הארץ, שכן המושבים יהפכו לאיזורי תעסוקה הגובים ארנונה נמוכה, ומאפשרים שימוש במים זולים.

טענה נוספת היא נגד האישור בדיעבד לבנייה הבלתי חוקית שנבנתה עד היום במושבים ובקיבוצים.

עוד טוענת החברה להגנת הטבע, שההחלטה תפגע במגזר העירוני, שהעסקים יעזבו אותו לטובת המעבר לכפר.