שטח אש 107: שטח של 11,400 דונם יצורף לרשויות המקומיות הערביות באיזור וואדי ערה

פורז מיישם המלצות ועדת אור; כוונת צה"ל להרחיב השטח היתה בין הגורמים למהומות בשנת 2000

11,400 דונם יצורפו לרשויות המקומיות הערביות בוואדי ערה. כך החליט היום (ד'), שר הפנים, אברהם פורז.

בעקבות מסמך הבנות בין ממשלת ישראל ונציגי בעלי אדמות אל-חורה שבוואדי ערה, מינה שר הפנים דאז, חיים רמון, ועדת חקירה בראשות פרופ' יוסי גינת לקביעת גבולות העיריות אום-אל-פאחם, כפר-קרע, ערערה, מעלה עירון, בסמ"ה הכוללת את המועצות מועאוויה, ברטעה, עין א-סאהלה והמועצות האיזוריות מגידו ומנשה.

ההבנות שהתקבלו בעבר הסדירו את השימוש בשטחי אימונים הסמוכים ליישובים הערבים בוואדי ערה - שטח אש 107. היישובים נמצאים באיזור המשולש. כוונת צה"ל להרחיב את אדמות שטח 107 היווה בין היתר את הרקע למהומות שפרצו באוקטובר 2000.

על-פי חוק, הסמכות לשינוי שטחי שיפוט נתונה בידי שר הפנים. לכן, לאחר שהוועדה הגישה המלצותיה הסופיות ערך פורז שימוע לרשויות המקומיות הנוגעות בדבר. לאחר התייעצויות עם גורמי הביטחון ואנשי המקצוע במשרד, החליט לאמץ את המלצות הרוב בוועדה.

החלטת פורז עולה בקנה אחד עם החלטות ועדת השרים לענייני המגזר הלא יהודי, בראשות ראש הממשלה, המלצות ועדת אור וועדת השרים, בראשות השר יוסף לפיד, שבחנה את דרכי יישום המלצותיה.

על-פי החלטה זו, יצורפו 11,400 דונם לתחום שיפוט הרשויות המקומיות הערביות על-פי החלוקה הבאה; לאום-אל-פאחם יצורפו 3,653 דונם; לערערה יצורפו 1,037 דונם; לכפר קרע יצורפו 1,336 דונם; לבסמ"ה יצורפו 2,178 דונם ולמעלה עירון יצורפו 3,212 דונם.

בנוסף החליט פורז לאמץ את המלצת הוועדה לייעד שטחים לפארק ואיזור תעסוקה מטרופוליני משותף, לכלל הרשויות באיזור. שטח הפארק יישאר, בשלב זה, חסר ממעמד מוניציפאלי ורק לאחר סיום הליכי התכנון יוחלט על שיוכו המוניציפאלי. חלק הפארק המצוי בשטח אום-אל-פאחם, יוותר בשטחה.

פורז ציין, כי הוא מקווה שהרחבת השטחים תוביל לפיתוח ותכנון מואץ של האיזור, לרווחת הרשויות המקומיות ותושביהן. פורז הבהיר כי להעברת השטח אין השלכה בנושאי תכנון ומן הראוי כי הרשויות ילחמו בבנייה הבלתי חוקית.

בהתייחס לידיעה שפורסמה אתמול (ג'), על אישור תוכנית צפון-מערב העיר ת"א, יצוין, כי ניתן אישור להכנת התוכנית ולא כפי שפורסם.