התנגדות בוועדה לביקורת המדינה לכוונת נתניהו למנות את יאיר מעין למנכ"ל עמידר

הוועדה דנה ב-500 מיליון ש' שעמידר העבירה לאוצר לשיפוץ והרחבת הדיור הציבורי - סכום "שנעלם"

שר האוצר, בנימין נתניהו, הותקף היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה על כוונתו למנות את יאיר מעין, מי שהיה מנכ"ל משרד התשתיות, לתפקיד מנכ"ל חברת עמידר במקום המנכ"ל בפועל תמר מיארה-הרטוב.

ח"כ רן כהן (יחד) טען, כי מדובר במינוי פוליטי ולכן נתניהו מסרב לאשר את מינוי הקבע של מיארה למרות שהיא עברה את ועדת רביבי ואושרה כדין בדירקטוריון החברה.

כהן האשים את רשות החברות הממשלתיות בכך שאינה מתערבת ובכך שהיא משרתת את המערכת הפוליטית במקום לראות את טובתם של רבבות דיירי עמידר. הוא הגדיר את כוונת המינוי הפוליטי "כמעשה רמייה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הציע לרן כהן לפנות יחד במכתב לנתניהו כדי להתריע נגד יישום המינוי הפוליטי.

אף לא אחד מנציגי האוצר שנכחו בוועדה לא קם להגן על השר. במקומם הגיב סגן מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, שמעון בן-חמו. הוא אמר כי דברי רן כהן "לא הגונים" וכי הוא לא מכיר את הנושא. בן-חמו טען, כי מינוי מנהל עמידר נמצא "בבדיקה משפטית".

במרכז הדיון עמדו 500 מיליון השקל שעמידר העבירה לאוצר לשיפוץ והרחבת הדיור הציבורי, אך לא הגיעו למטרתם. כהן טען, שהסכום שהצטבר ממכירת הדירות ולא הושקע חזרה בשיפוצן מגיע ל-1.5 מיליארד שקל.

הדיון נסב על דו"ח מעקב של מבקר המדינה אחר תיקון הליקויים שנחשפו בתפקוד עמידר, בהיעדר הסכם כולל בינה לבין הממשלה. המבקר מצא בביקורת הראשונה שיטה של "תלאי על גבי תלאי" ללא קשר ברור בין הכנסות עמידר והוצאותיה. לטענתו לאחר מעקב, לא חל שינוי במצב.

לדבריו, נוצרה תוכנית משותפת של עמידר והחשב הכללי לתחזוקת הדירות ולהכנת דירות לאיכלוס חוזר, אך בפועל התברר כי החשב הכללי ועמידר לא קבעו ייעוד לכספים שהצטברו בתוכנית.

משרד השיכון העביר את הכספים לאוצר כרזרבה לשיפוץ דירות מהדיור הציבורי ולרכישת דירות לזכאים אולם הכספים לא נוצלו.

כהן ציין, כי למעלה מ-1,300 דירות עמידר עומדות ריקות בפריפריה מבלי שנמכרה אפילו דירה אחת בשנים האחרונות. מנגד ממתינות מאות משפחות זכאים אשר נשארות ללא פתרון דיור הולם ובמצוקה קשה.

נציג הדיירים התריע מפני קריסת מערך הדיור הציבורי באזורים רבים בארץ כתוצאה ישירה מהקפאת הכספים. לדבריו שיפוצים רבים מתקיימים ברמה חובבנית.