האם החוק חל על "הגוש הגדול"

מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר: "החוק יספק לא מעט פרנסה לבתי המשפט ולעורכי הדין. במקום שמוסדות התכנון יעסקו בו, הכנסת קובעת שוועדת מתכנני-על תקבל על עצמה את האחריות"

"חוק החופים יספק לא מעט פרנסה לבתי המשפט ולעורכי הדין. במקום שמוסדות התכנון יעסקו בנושא, הכנסת קובעת שוועדת מתכנני-על תקבל על עצמה את האחריות". כך אמר היום (ה') מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר.

לטענת קייזר, "אנו עומדים בפני מצב בעייתי, שאין עוד יכולת לכמת אותו, מאחר ועל-פי החוק החדש כל תוכנית שעדיין לא אושרה למתן תוקף, קרי טרם אושרה סופית, תועבר לדיון בוועדה המיוחדת שנקבע בחוק. תוכניות שנמצאות שנים בהליכי תכנון, וכבר עברו שמיעת התנגדויות, גם הן יאלצו לחזור אחורה בזמן. יש פוטנציאל גדול מאוד של תביעות לעיכוב בלוחות זמנים", אמר קייזר.

בהתייחסו לשני מתחמי הקרקע הגדולים בצפון-מערב ת"א, האחד הוא "הגוש הגדול" והשני הוא המתחם הצפוני לו, אמר קייזר: "מאחר ושתי התוכניות עדיין לא הגיעו למעמד של תב"ע מאושרת, גם הן יעברו תחת עיני הוועדה, בלא קשר לזמן ולכסף הרב שהושקעו בתכנון המתחמים".

עוד אמר קייזר, "נכון שיש הסכמים עם בעלי הקרקעות בגוש הגדול, אך אלו הסכמים קניינים ולא הסכמים תכנוניים. אחרי שיפונה שדה דב, ואחרי שהקרקע תשתחרר, רק אז יעלה לדיון עניין התכנון והזכויות". לדברי קייזר, החוק אינו מוציא מן הכלל מבחינה תכנונית את קרקעות "הגוש הגדול".

אך מתחם "הגוש הגדול" מספק גם פרשנויות אחרות. במתחם, ששטחו 500 דונם, תוכנית לבניית 15,000 דירות. לדברי עו"ד אברהם נאמן, ממנהלי "הגוש הגדול", החוק החדש יביא להאצת התוכנית להעתקת שדה דב, ולמימוש הבנייה תחתיו.

עו"ד נאמן אמר, כי בחוק החדש יש סעיף מיוחד הקובע, כי החוק האוסר בנייה במרחק 300 מטר מחוף הים לא יחול על קרקעות שלגביהן יש התחייבות של המדינה שניתן יהיה לבנות עליהן. 3,000 הבעלים הפרטיים של הגוש הגדול מחזיקים בידם התחיבות כזו של המדינה, שניתנה לדבריו לפני 25 שנה.

לדברי עו"ד נאמן, לפני כשלושה חודשים שלחו מנהלי "הגוש הגדול" מכתב לשר האוצר, בנימין נתניהו, ובו הזהירו כי אם החוק יאושר כפי שהוא, יגישו בעלי הקרקעות בגוש תביעות פיצויים בכ-2 מיליארד דולר נגד המדינה. מנהלי הגוש כבר הכינו טיוטה של תביעת הענק.

נאמן אמר עוד, כי בימים הקרובים תיערך פגישה בין מנהלי הגוש הגדול, נציגי העירייה ומשרד הביטחון, כדי להתחיל בגיבוש התב"ע. הוא אמר, כי זוהי הזדמנות חד-פעמית לעיריית תל-אביב לעצב את בניית העיר החדשה שמצפון לירקון, ולהכין תב"ע חדשה למתחם כולו. "המדינה תוכל למכור את משרדיה, ולממן מהמכירה את העתקת שדה דב לאי מלאכותי או למקום אחר", אמר.