ביהמ"ש השלום דחה תביעת דיסקונט נגד אדריכל בטענה למצג שווא רשלני

הבנק טען, כי הנתבע הציג בפניו מצג שווא רשלני בנוגע להתקדמות הבנייה בפרויקטים להקמת שני קוטג'ים בקיסריה, במימון הבנק. הבנק טען עוד להתרשלות בגין הפרת הנחיות החלות על מהנדסים ואדריכלים רשומים

בית משפט השלום בחיפה דחה תביעה שהגיש בנק דיסקונט למשכנתאות, בסכום של למעלה מ-800 אלף שקל, נגד איב שקרון, הבעלים של משרד לאדריכלות איב ענן בינלאומי מפרדס חנה.

הבנק טען, כי הנתבע הציג בפניו מצג שווא רשלני בנוגע להתקדמות הבנייה בפרויקטים להקמת שני קוטג'ים בקיסריה, במימון הבנק. הבנק טען עוד להתרשלות בגין הפרת הנחיות החלות על מהנדסים ואדריכלים רשומים. הבנק חזר בו מטענות של מרמה וקנוניה עם קבלן הבניין, שהעלה כלפי הנתבע.

השופטת, חני הורוביץ, קיבלה את טענות באי כוחו של הנתבע, עוה"ד יצחק ריינפלד ואורנה זיסמן, לפיהן לא הוכח מצג שווא בנוגע למצב הבנייה לאשורו או אי מילוי הולם של חובה המוטלת על הנתבע. כמו כן, הבנק לא הוכיח את טענתו לפיה עקב הסתמכותו על מצג שווא של הנתבע נגרם לו נזק כלשהו.

הורוביץ קבעה, כי במקרה הנדון לפחות כפי שרצה העגל לינוק רצתה הפרה להניק, והבנק רצה להעניק הלוואה ללווה כדי להרוויח את שיעורי הריבית הגבוהים, ובדיעבד מחפש הבנק שותפים לרשלנותו.

לדבריה, הבנק נתן את ההלוואה בסכומים גבוהים מבלי לוודא ולבדוק בשום שלב את יכולת הפירעון של הלווה והלווים, את השווי הנכון של המגרש או שוויים של המבנים, ויתכן והנזק שנגרם לבנק בסופו של דבר (אי קבלת רווחי הריבית להם ציפה) נגרם עקב התנהגות הבנק, ולא בשל מעשי הנתבע.

(ת.א 22180/00).