העליון: אין לעכב צו הריסה בנימוק כי מקדמים אישור תוכנית בדיעבד

"אי הריסת המבנה מנוגדת לתכלית צו ההריסה המנהלי"

ביהמ"ש העליון קבע לאחרונה, כי אין לעכב ביצוע הריסה של מבנה לא חוקי בנימוק כי בעל הנכס מקדם הליכי תכנון בדיעבד. השופט סלים ג'ובראן: "אי הריסתו המיידית של מבנה לא חוקי, שמטרתה לאפשר לבעליו של המבנה לקדם הליכי תכנון הנמצאים בראשיתם, מנוגדת לתכליתו של צו ההריסה המינהלי אשר נועד לסלק בנייה לא חוקית".

השופט ג'ובראן דחה בקשה שהגיש בעל מבנה לא חוקי בשכונת בית חנינה שבירושלים, לעכב צו הריסה מינהלי כנגד המבנה. בעל הנכס, האני שוויקי, טען בבקשתו, כי חל שינוי מהותי במצב התכנוני של הנכס, כיוון שהגיש בקשה להכשרת הבנייה. יו"ר הוועדה המקומית טען מנגד, כי לא התקבלה כל תוכנית חדשה שיש בה כדי לשנות את המצב התכנוני. השופט ג'ובראן קובע, כי תכליתו של צו הריסה מינהלי הוא סילוק בנייה בלתי חוקית מעל פני השטח לאלתר וכדי למנוע קביעת עובדות. צו הריסה הוא אחד האמצעים החשובים לאכיפה יעילה של דיני התכנון והבנייה, ומשניתן צו כזה נודעת חשיבות מרובה למועד הקבוע לביצועו.

לגופו של עניין קובע ג'ובראן, כי אין חולק שבמקרה האמור הוקם מבנה בניגוד לחוק. לא מדובר בתוכנית מתאר מאושרת ורק בעיכוב פורמלי המעכב באופן זמני את קבלת ההיתר. הבקשה להיתר נמצאת בתחילתו של תהליך ארוך ומורכב מאוד, שסיכוייו אינם ידועים. גם אם תאושר תוכנית המתאר ותכנס לתוקף, יהיה על המבקש להגיש בקשה להיתר בנייה. וגם הליך זה עלול להימשך חודשים. השופט מציין, כי ביהמ"ש מוסמך לעכב צו הריסה מינהלי, אך סמכות זו צריכה להישאר למקרים חריגים ויוצאי דופן. (רע"פ 7405/04).