סקר: ענף הגינון ותשתיות הגינון מגלגל 1.4 מיליארד שקל בשנה

היקף הפעילות השנתי בענף הגינון ותשתיות הגינון - הפרטי, העירוני והמוסדי הוא 1.4 מיליארד שקל. כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת "משוב" לקראת תערוכת הגינון השנתית "גנים ירוקים".

מהסקר עולה שההשקעה בצמחים פורחים, עצים ושיחים היא 500 מיליון שקל; ההשקעה במוצרים נלווים, ובהם ציוד השקיה, אביזרי נוי, דשנים וחומרי הדברה היא 200 מיליון שקל; הוצאות השכר של העוסקים בענף, כולל עובדים שכירים במשתלות ובחברות הגינון ועצמאים הן 700 מיליון שקל.

על-פי נתוני "משוב", 30% מההשקעה נעשית על-ידי השוק המוסדי, ובכלל זה רשויות מקומיות וחברות עסקיות ו-70% על-ידי צרכנים פרטיים.

מנכ"ל משוב, חיים אלוש, מסר שמהסקר עולה שבארץ פועלות 250 משתלות וחקלאים העוסקים בגידול צמחי נוי לשוק המקומי ולייצוא לאירופה. מספר דומה של משתלות, הקרויות גם מרכזי גינון, עוסקות במכירה ישירה לצרכן.

בישראל פועלים 4,800 גננים ברמות שונות של פעילות. לדברי אלוש, הענף מצטיין בסף כניסה נמוך ביותר ודי ברכישת ציוד מינימלי ומעט ניסיון כדי להתחיל בעבודה.

לדבריו, זהו יתרון גדול ביכולת של הענף לקלוט עובדים חדשים וצעירים עם תקופת הכשרה קצרה, אם יתרחבו ההשקעות הציבוריות בענף הגינון.

100 מתוך חברות הגינון מוגדרות כגדולות עם מחזור פעילות של מעל חמישה מיליון שקל בשנה, אמר. מספר המועסקים הכולל בענף, כולל עובדי המשתלות, חברות הגינון והרשויות המקומיות, מגיע ל-20 אלף איש.