תוכנית מגשימים נדחתה במחוזית - ומבקשים דיון חוזר

גם אם יחליט אמרני להסכים לבקשה החריגה ויקיים דיון חוזר, תועבר ההחלטה למועצה הארצית

מספר חברים בוועדה המחוזית מרכז, ביניהם ראשי ערים, נציג משרד השיכון ונציג המינהל, הגישו בקשה לדיון חוזר בוועדה המחוזית לתוכנית מגשימים, לאחר שהתוכנית סורבה בוועדה לפני כחודש בלבד. על מנהל המחוז, ד"ר שוקי אמרני, להחליט במהלך השבוע, האם להיעתר לבקשה. גם אם יחליט אמרני להסכים לבקשה החריגה ויקיים דיון חוזר, תועבר ההחלטה למועצה הארצית, שכן באם התוכנית תאושר היא תהווה שינוי לתוכנית המתאר הארצית.

את התוכנית יזמו מושב מגשימים, המינהל והקבלן סמי מצלאוי. בתוכנית הקמת שכונת מגורים של אלפי יחידות דיור על אדמות המושב, שיצורפו ליהוד. למרות ניסיונות רבים לאשר את התוכנית, היא נדחתה על ידי המועצה הארצית, שקבעה את השטח כנוף כפרי פתוח, מתוך מחשבה שאין זה נכון לפתח את יהוד לכיוון מגשימים. גם תוכנית בקעת אונו, שתוכננה במקביל על ידי אדריכל דורון רוהטין, לא כללה את השטח במסגרת התוכנית לפיתוח יהוד, פרט למתחם מוארך בשטח 150 דונם הצמוד ליהוד, עליו הומלץ לבנות בנייה צמודת קרקע המתאימה לאופי המקום.

למרות החלטת המועצה הארצית, ולמרות תוכנית המתאר לבקעת אונו, הגישו המינהל ומצלאוי את תוכניתם לאישור הועדה המחוזית, אך במקום לתכנן עליה כ-290 יחידות, כפי שקבעה המועצה הארצית, הכילה התוכנית 1,400 יחידות דיור בבניה רוויה, וכמה יחידות דיור בבנייה צמודת קרקע.

הוועדה דנה בתוכנית וסירבה לה ברוב קולות. כמה ימים אחר כך הודיעו כמה מחברי הוועדה, שהם משנים את דעתם וביקשו דיון חוזר, וזאת למרות שאף אחד מהתנאים שגרמו להחלטה הראשונית לא השתנה.

מקרה דומה לזה התרחש בסוף 2002 בתוכנית בן שמן מערב, להרחבת לוד. הוועדה החליטה לסרב לתוכנית, וכמה שבועות אחר כך שינו כמה מחבריה את דעתם, וביקשו דיון חוזר. מתכנן המחוז, דורון דרוקמן, ששימש בתפקיד יו"ר הועדה במקרה זה, סירב לבקשה, בטענה שלא מצא שינוי נסיבות או נתונים חדשים שמצדיקים קיום דיון חוזר בתוכנית.

במכתבו למינהל ולמשרד השיכון כתב דרוקמן, "בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, יש מקום לקיים דיון חוזר במוסד תכנון רק כאשר השתנו הנסיבות מאז קבלת ההחלטה הראשונה, או כאשר טעמים חשובים הנעוצים בטובת הציבור מחייבים להעריך את הנסיבות הקימות הערכה חדשה".

לדברי דרוקמן, נושא הדיון החוזר הוא כלי שצריך לעשות בו שימוש זהיר במיוחד, שכן אסור להרשות מצב, שבו כל מי שהצעתו לא התקבלה ישוב ויעלה אותה שוב ושוב, מתוך תקווה לרוב מקרי שיאשר אותה.