מים סוערים: הרבה מים יזרמו במקורות עד ליישום השינויים המיבניים

קודם כל יש לפתור את המחלוקת בין מקורות ורשות החברות בעניין זהות היו"ר בחברות החדשות; אח"כ יש לשתף את העובדים

"גלובס" חשף השבוע, כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אביגדור יצחקי, צפוי להתמנות בקרוב ליו"ר החברה הממשלתית החדשה מקורות-ייזום. החברה הוקמה בעקבות השינויים המיבניים במקורות, אשר יצרו ארבע חברות חדשות.

מקורות-ייזום אמורה לטפל בכל הפרויקטים החדשים של מקורות, כאשר במרכז עיסוקה, פרויקטי ההתפלה המתוכננים. לכאורה, נראה כי מדובר בעוד מינוי בחברה, אך מסתבר, כי למינוי זה השלכות נרחבות לגבי עתיד השינוי המיבני החשוב המתוכנן במקורות.

אחת הסיבות לעיכובים במימוש השינוי המיבני קשורה לאיוש תפקידי היו"ר בחברות החדשות. סיבה נוספת היא צו מניעה שעומד ותלוי בבית המשפט מ-1999, נגד ביצוע השינויים המיבניים, כל עוד הדבר לא מתואם עם ועדי העובדים.

סיכומים עקרוניים בנושא השינוי המיבני כבר הושגו לפני יותר משנה בין ההנהלה, הדירקטוריון, העובדים והממשלה, ולמעשה כעת נותר רק לממשו.

כיום, רק תפקיד יו"ר חברת-האם של מקורות מאויש, וזאת על-ידי בוקי אורן, שמונה בתקופתו של שר התשתיות לשעבר, יוסף פריצקי. שר התשתיות הקודם, מודי זנדברג, ורשות החברות הממשלתיות, התנגדו לפני מספר חודשים לכך שאורן יהיה יו"ר כל החברות של מקורות.

אורן ביקש למלא את כל התפקידים, בטענה שהדבר מעוגן בהסכם העלויות בין הממשלה לבין מקורות, שנחתם ב-2002, הסכם שנחתם בהסכמת הממשלה, העובדים והחברה.

זנדברג ורשות החברות טענו באוגוסט 2004, כי מינויו של אורן ליו"ר מקורות-ייזום אינו הגיוני, משום שחברה זו אמורה להתחרות בפעילות הוותיקה של מקורות.

מנהל רשות החברות, אייל גבאי, טען, כי מינויו של אורן גם ליו"ר מקורות-ייזום, יביא לסיכול השינויים המיבניים במקורות. לדברי גבאי, "בהחלטת הממשלה האחרונה בנושא השינוי המיבני נקבע במפורש, כי תתקיים הפרדה מיבנית מלאה בין ארבע החברות ושלכל חברה ימונה יו"ר, אשר אינו חבר בדירקטוריון או בעל תפקיד באחת מהחברות האחרות".

השינוי המיבני בא כדי ליצור הפרדה בין ליבת הפעילות של מקורות, הפקת מים ואספקתם, לבין הפעילות במקטעים התחרותיים - אשר יבוצעו באמצעות חברת מקורות-ייזום.

בשעתו אמרה רשות החברות, כי "מינוי יו"ר דירקטוריון חברת מקורות מים, בוקי אורן, גם ליו"ר מקורות-ייזום מנוגד לחוק ויש בו כדי ליצור ניגוד עניינים מובנה ליו"ר הדירקטוריון המשותף. עמדה זו מתבססת גם על חוות דעת של הוועדה לבדיקת מינויים בראשות השופט יצחק רביבי ועמדת משרד המשפטים".

בשעתו מסרה חברת מקורות בתגובה, כי "מינוי אורן כיו"ר חברת האחזקות, חברת הייזום וחברת המוביל, הוא התחייבות חוזית של הממשלה כלפי מקורות".

העימות בין גבאי וזנדברג לבין אורן נמשך עד לאחרונה, אם כי כנראה נמצאה פשרה. על-פי פשרה זו, אורן ימלא תפקידי יו"ר בשלוש חברות, ויצחקי כאמור יהיה יו"ר חברת הייזום. למעשה, הרבה תלוי בשר התשתיות הבא, בנימין בן-אליעזר, ויהיה זה אחד הנושאים הראשונים בהם יתקל בתפקידו החדש.

יצחקי אישר, כי הוא עומד להתמנות ליו"ר מקורות-ייזום. לדבריו, הוא יכהן כיו"ר לא פעיל, ולא יקבל שכר. המינוי אמור לידון בימים הקרובים על-ידי ועדת רביבי.

שר התשתיות הקודם, מודי זנדברג, היה מיוזמי המינוי של יצחקי, כאשר נושא המינויים בחברות של מקורות היה שנוי במחלוקת. במינוי תומכים גם שר האוצר, בנימין נתניהו, וראש הממשלה, אריאל שרון.

יצחקי נחשב כבעל יחסים טובים גם עם שר התשתיות המיועד, בנימין בן-אליעזר. לדברי יצחקי, "אני לא צופה להתנגדות כלשהיא מצידו של בן-אליעזר. עבדנו יחד בעבר באופן צמוד ומוצלח".

מקורבים למקורות אומרים, כי "בעבר רשות החברות אישרה ללא בעיות תהליכים במסגרתם מונה אותו יו"ר למספר חברות ממשלתיות, כאשר החברות היו במהלך שינויים מיבניים. למשל, המקרה שבו מונה משה הבא ליו"ר של שש חברות הקשורות לבזק במהלך השינויים בחברה".

אותם מקורבים מציינים, כי "בכל מקרה יצחקי יצטרך לדווח לאורן ולהיות כפוף אליו, משום שאורן יכהן כיו"ר חברת האחזקות".

גורמים במשרד התשתיות וברשות החברות אומרים, כי "היינו מעדיפים שאורן יהיה לכל היותר יו"ר של שתי חברות. הפתרון של תפקיד יו"ר לשלוש חברות אינו אידיאלי, שכן הוא נותן עוצמה חזקה מדי ליו"ר".

בוקי אורן סירב להגיב על הידיעה.